In 13 minuten vier keer naar de 20ste

De lucht in het trappenhuis van het Van Unnik in De Uithof doet denken aan de ijle lucht in de Alpen. Daarom is de jaarlijkse trappenloopwedstrijd van de Utrechtse Studenten Alpen Club een goede conditietest, zegt voorzitter Kim Ménage. Maandagavond was het weer zo ver.

Zeven vrouwen en elf mannen beklommen maandagavond de trappen die hen naar de twintigste verdieping leidden van het hoogste gebouw in De Uithof. Naar beneden mogen ze met de lift. “De vrouwen liepen allemaal één keer naar boven, tien mannen liepen elk vier keer naar de twintigste verdieping”, zegt Kim. Winnaar van de jaarlijkse uitputtingsslag was USAC’er Bas Altena die in 13 minuten en 15 seconden vier maal de trappen bedwong. Hij ging naar huis met de gouden pikkel.

De alpinisten zijn in de zomer het meest actief, maar in de winter moet natuurlijk ook worden getraind, zegt Kim. “We trainen twee keer in de week op de klimmuur in Zuilen en woensdagavond hebben we conditietraining in Olympos. Deze winterse activiteit wordt elk jaar afgesloten met de trappenloop om de conditie te testen. Omdat het trappenhuis van het Van Unnik slecht is geventileerd, is de lucht er droog. Daardoor krijg je het gevoel dat je minder zuurstof kan opnemen. Dat brandt dus lekker in je longen, net alsof je aan het klimmen bent in de Alpen”, grinnikt ze. Hoewel de trappenloopwedstrijd voor iedereen open staat, deed er slechts één loper mee die geen band met de USAC had, een student van de Delftse klimvereniging.

Ook Kim heeft maandagavond meegelopen, maar haar tijd is er niet één om echt trots op te zijn. “Het is belangrijk om mee toe doen om de leden te motiveren.” Als excuus voor haar wat mindere prestatie gooit ze het clubvaandel in de strijd. Dat droeg ze mee naar de twintigste verdieping.

GK

foto USAC