Acht ton voor taalkundepromovendi

Bij het Utrecht Institute of Linguistics (UIL-OTS) kunnen vier promovendi aan de slag. UIL-OTS is een van de tien onderzoekscholen en graduate schools die een subsidie ontvangen vanuit het Graduate Programme van onderzoeksfinancier NWO. Ook de landelijke onderzoekschool Subatomaire Fysica (OSAF) viel in de prijzen.

Het Graduate Programme werd door NWO opgezet op initiatief van oud-minister Plasterk. De subsidies zijn bestemd voor de vorming van een excellente onderwijs- en onderzoeksomgeving voor jonge talentvolle onderzoekers.

Tijdens de eerste toekenningsronde vorig jaar was de Utrechtse Cancer Genomics and Development Biology een van de negen gelukkigen. Dit jaar ontvangen tien van de 29 scholen die een aanvraag indienden een bijdrage. Het UIL-OTS is een puur Utrechts instituut, de OSAF is een samenwerkingsverband van de universiteiten van Nijmegen, Utrecht en Amsterdam (twee maal).

NWO gaat het Graduate Programme de komende tijd evalueren samen met ministerie, KNAW en VSNU. De doelstelling is om vanaf volgend jaar een structureel programma aan te bieden met een bijna verdubbeld budget van 15 miljoen euro.

XB

Meer info hier.