Actie tegen ‘wanbeleid’ PvdA

Enkele tientallen studenten hebben donderdag 22 april hun ongenoegen kenbaar gemaakt over de bereidheid van de PvdA om de basisbeurs af te schaffen. Voor de deur van het partijkantoor hebben zij een hindernisbaan aangelegd.

Aanleiding voor de actie van de studenten was de publicatie van het verkiezingsprogramma van de PvdA. In dat programma wordt aangekondigd dat de partij geen problemen heeft met het vervangen van de huidige basisbeurs door een sociaal leenstelsel. Nadat de partij de afgelopen jaren ook al had meegewerkt aan eerdere aanslagen op het Hoger Onderwijs, is de maat nu vol, aldus de protesterende studenten.

Om hun ergernis te uiten legden zij voor het partijkantoor van de PvdA in Amsterdam een hindernisbaan aan. Die staat wat hen betreft symbool voor het wanbeleid van de PvdA op het gebied van onderwijs. “Al jaren zegt de PvdA te willen investeren in het Hoger Onderwijs, maar handelt hier niet naar. Zo is tijdens haar regeringsperiode o.a. het collegegeld met 220 euro verhoogd, is de bekostiging van de tweede studie afgeschaft en is er geen euro extra uitgetrokken om de grote toename van studenten te compenseren”, aldus woordvoerder Gina Plat.

De deelnemers aan de actie zijn aangesloten bij Comité SOS: een collectief studenten dat zich uitspreekt tegen de bezuinigingen op hoger onderwijs en pleit voor investeringen. Zij hebben de PvdA opgeroepen om het plan om de basisbeurs af te schaffen uit hun verkiezingsprogramma te halen. “Ongelooflijk veel studenten zijn afhankelijk van hun basisbeurs om te studeren en zullen stoppen met studeren of naar het buitenland vluchten", stelt Plat.

EH

Tags: pvda