Actiefoto: rugby

Vooral onder mannelijke studenten is rugby populair. Het is een sport die vaak wordt verward met American Footbal, maar de sporten hebben heel verschillende spelregels.

Rugby vindt zijn oorsprong in de negentiende eeuw aan de Britse universiteiten. Toen kwamen er algemeen geldende spelregels voor alle colleges, die tot dan toe elk zijn eigen regels volgden.

In Nederland is rugby in sport in opkomst. Vooral onder mannelijke studenten is rugby populair. Karel (23) studeert Communicatie- & Informatiewetenschappen en heeft al wat ervaring met de teamsport. "Op de middelbare school heb ik een clinic gedaan. Toen ik ging studeren, besloot ik naar aanleiding daarvan om te gaan rugbyen. Ik zit in een gemixt team van USRS met zowel beginners als meer ervaren spelers." Over rugby zegt Karel: "Op een bitje na spelen we zonder bescherming. Dat is anders dan bijvoorbeeld  American Football waar de spelers veel meer bescherming dragen omdat ze te allen tijde getackeld mogen worden. Bij rugby zijn er op dat vlak veel meer regels."

Tags: actiefoto | rugby