Actiefoto: tafeltennis

Wie: Jeffrey Strik
Studeert: Farmacie
Leeftijd: 26

Hoe lang tafeltennis je al?
“Vanaf mijn tiende. Toen ik ging studeren heb ik gezocht naar een studentenclub voor tafeltennis, maar die bestond toen nog niet In 2011 werd er een vereniging opgericht. Daar ben ik toen met een paar lui naar toegegaan en we zijn blijven hangen!”

Dus de vereniging bestaat nog niet zo lang?
“Ja, Traiectum is een jonge vereniging. We zijn dan ook nog geen erkende studentensportvereniging. Een studentensportvereniging heeft een soort stempel van de universiteit je over meer rechten beschikt binnen Olympos. Voor ons is het nu bijvoorbeeld nog lastig om een zaal te krijgen. Onze huidige accommodatie is eigenlijk niet super geschikt voor tafeltennis. Ook blijven we nu hangen op een ledenaantal van 25. Als we dat straks een studentensportvereniging zijn, kunnen we misschien wel groeien, doordat we meer tafels kunnen neerzetten.”

Hoe trainen jullie?
“Tafeltennis is op zich een moeilijke sport waarbij je veel verschillende aspecten moet beheersen. Het wordt misschien onderschat, maar het is ten eerste een heel snelle sport. Dus je moet over snel voetenwerk beschikken. Daar trainen we op: dat je zijwaarts snel van de een naar de andere kant kunt bewegen.
“Een ander aspect is dat je balvast dient te worden: je moet zoveel mogelijk ballen raak slaan. Waar we ook op trainen is het slaan met effect en het retourneren van ballen met effect. Kortom, we trainen op snelheid, balvastheid en effect.”

Hebben jullie tijdens de training een vaste maatje, of wisselt dat?
“Vaak is het de trainer die dat stuurt. En vaak begin je met degene met wie je in de kleedkamer zit of met wie je hebt afgesproken. Bovendien wordt er afgestemd op niveau. Want er zijn mensen die van kleins af aan spelen en er zijn ook mensen in de zaal die hier begonnen zijn. Over het algemeen wordt er wel veel afgewisseld. Iedereen kent elkaar daardoor!”

Wat dat betreft een voordeel, dat jullie niet een heel grote vereniging zijn?
“Ja, zeker. Na afloop van de training wordt er altijd goed geborreld, door vrijwel iedereen.”

Wat doen jullie nog meer samen?
“Er wordt veel ondernomen. We hebben bijvoorbeeld een aantal keer het Nederlands Studenten Kampioenschap (NSK) georganiseerd. Dat hebben we in ons driejarig bestaan al drie keer georganiseerd. En weekendjes weg. Zo zijn we vorig jaar naar Texel geweest. Dit jaar gaan we ook een weekendje weg, de bestemming is nog een verrassing. En vanavond gaan we karten. Kortom, er gebeurt van alles.”

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar het NSK. Waar werd dat georganiseerd?
“Hier, twee keer bij Olympos. Die keren hadden we overdag toernooien, daarna barbecue en daarna een slaapfeest in de speelzaal. Afgelopen jaar hebben we het bij een andere tafeltennisvereniging gedaan.”

Winnen jullie wel eens prijzen?
“Melanie is vorige week kampioen geworden. En met een aantal andere teamgenootjes. Vaak doe ik ook mee aan toernooien waarbij ik in de prijzen val. Er wordt dat betreft genoeg gereisd voor bekers!”