Activisten keren zich tegen studenten

In de Amerikaanse staat Florida hebben extremistische activisten die zich inzetten voor de rechten van het dier, de oorlog verklaard aan biologiestudenten die dierproeven doen. Zij zijn een gemakkelijker doelwit dan hoogleraren en laten zich sneller bang maken, redeneren de extremisten.

Dierenrechtenactivisten uiten vaker bedreigingen, en plegen soms zelfs bomaanslagen, maar meestal richten zij zich tegen de grote spelers: bedrijven en onderzoekers die zich met dierproeven bezighouden. Een Amerikaanse activistengroep die zich Negotiation Is Over noemt, wil nu een stap verdergaan.

Aankomende wetenschappers denken dat ze kanker kunnen gaan genezen, schrijven de activisten. “Wij moeten hun een ander beeld voorspiegelen: autobommen, onafgebroken camerabewaking, vernederende demonstraties voor hun huis, bedreigingen, verwondingen en angst. En uiteraard moeten deze studenten zich realiseren dat het persoonlijke risico dat ze bereid zijn te aanvaarden ook hun ouders, kinderen, geliefden zal treffen.”

De activisten noemen studenten ‘soft bellied targets’. Ze willen hen met doelgerichte lastercampagnes beschadigen tot ze dierproeven afzweren. “Mishandelaars hebben alle recht op rust en privacy verloren, en als een toekomstige mishandelaar nu de verkeerde keus maakt, zal NIO al hun persoonlijke informatie naar buiten brengen.”

Critici van dierenrechtenactivisme spreken van “een nieuw dieptepunt, zelfs voor NIO.” Volgens hen zullen de acties alleen maar weerzin tegen de dierenrechtenbeweging oproepen.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: proefdier