Als je hart stopt, ben je dood

“Wat is ongezond leven?” Over die vraag hoeven de leerlingen uit groep 8 niet lang na te denken. “Chips bij het ontbijt.” “Roken.” “Veel alcohol.” “Drugs.” “Ja”, zegt professor Frank Visseren, “dat klinkt inderdaad niet gezond.”

In het kader van zijn tienjarig bestaan, houdt het Universitair Medisch Centrum Utrecht het project ‘jong geleerd, jong gedaan’. In het kader daarvan neemt vasculair expert Frank Visseren deze vrijdag zo’n honderd kinderen op sleeptouw. Deze ochtend geeft hij hun college over de gevolgen van ongezond leven.

In de groene collegezaal in het Stratenum wordt stil geluisterd naar de professor in zijn mooie pak. Hij vertelt waarom het zo slecht voor een mens is als de bloedvaten dichtslibben. Hij laat ook een filmpje zien hoe dat gebeurt. Vanaf de zijlijn bemoeit ‘dokter’ Bart zich met het college. Als Visseren bloedvat zegt, roept Bart “dat zijn dus je aderen”. Als in het filmpje het vet tegen de aderwand groeit dan zegt Bart “dat zijn die drie magnums”.

Maar waarom is het eigenlijk zo erg als je aderen vol vet gaan zitten, wil de dokter weten. “Omdat”, zegt de professor, “je hart dan niet meer het bloed goed kan rondpompen. En in het ergste geval stopt je hart er dan mee.” Dan ben je dus dood, concludeert Bart. “En dan heb je nergens meer last van.” Dat kan de professor niet ontkennen. En uit de zaal krijgt de hoogleraar de vraag of je aderen ook dicht kunnen gaan zitten als je gezond leeft. “Nee dan is de kans bijna nul.”

Dokter Bart – een acteur, bekent hij de kinderen later – gaat het gesprek met de leerlingen aan. Hoe krijg je vet in je aderen? Hoe voorkom je dat je aderen vol vet stromen? Wat is eigenlijk gezond leven? Dat begint, zegt dokter Bart, met het ontbijt. Om vervolgens te vragen wie van de kinderen niet ontbijt. Eén meisje steekt haar hand op. “Ik heb gewoon geen honger.” Dat kan komen, zegt Bart doordat ze te weinig sport of niet op tijd opstaat wat weer kan komen doordat ze niet op tijd gaat slapen. “Hoe laat gaan jullie eigenlijk naar bed?”

Bart maakt met behulp van UMCU-kok Stef heel duidelijk wat gezond leven is en dat je best zo nu en dan friet, taart of witte chocola mag eten. Dan gooit Bart er nog een liedje tegenaan en vertelt de echte professor nog even kort wat hij van de leerlingen verwacht de komende weken en hoe ze hun diploma ‘jong geleerd, gezond gedaan’ kunnen verdienen.

Zo gaan de kinderen vandaag nog proefjes doen en kunnen ze bijvoorbeeld zelf meten hoeveel vet er in chips zit. In de komende drie weken moeten de kinderen via huiswerkopdrachten informatie vergaren over ongezond leven, onderzoeken kijken of de mensen uit hun omgeving gezond leven en tot slot een plan bedenken om zo veel mogelijk mensen aan te zetten tot gezond leven.

Het project wordt op 8 oktober afgesloten met een bijeenkomst waar de leerlingen hun ideeën presenteren en Visseren een kinderoratie houdt. Maar voordat de kinderen met de experimenten aan de slag mogen, krijgen ze in de hal nog wat te eten. Nee, het blijkt geen appel of peer te zijn die net zo werd aangeprezen als tienuurtje voor op school. Het is toch een beetje feest en daarom krijgen de kinderen allemaal een muffin.

GK