Artemis Research Institute for Wildlife Health vestigt zich in Uithof

Het Artemis Research Institute for Wildlife Health in Europe opent deze week haar nieuwe onderzoekscentrum in het Utrecht Science Park. Artemis vestigt zich naast de faculteit Diergeneeskunde. Nu beide instituten zich in het Science Park bevinden, kunnen wetenschappers makkelijker samenwerken en hun expertise combineren om hun kennis te vergroten.

Artemis, het Research Institute for Wildlife Health in Europe, is opgericht om het gebrek aan kennis over de gezondheid van dieren in het wild aan te pakken. De hoofddoelstelling van Artemis is het op hoog niveau doen van onderzoek naar de gezondheid van dieren in het wild, waarbij de focus op Europa ligt. Dit stelt onderzoekers in staat om een meer uitgebalanceerd inzicht te krijgen in de gezondheidsproblemen van mensen, huisdieren en dieren in het wild, en hun onderlinge verband, en dit zal helpen om deze problemen op effectievere wijze aan te kunnen pakken.

Multidisciplinair

Artemis is een multidisciplinair instituut dat zich bezighoudt met zowel infectueuze als non-infectueuze oorzaken van ziektes bij dieren in het wild. Het instituut heeft laboratoriumruimte en ultramoderne voorzieningen, waaronder een pathologiecentrum, imaging technology en een dierenonderzoekscentrum met BSL 3 (bioveiligheidsniveau 3) ˆ die in de eerste plaats allemaal gewijd zijn aan problemen omtrent de gezondheid van dieren in het wild.

Het instituut zal onderdak bieden aan wetenschappers van samenwerkende instituten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Spanje, Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Marc Schellekens, bestuursvoorzittet van Artemis: "We willen onze buitenlandse collega's graag verwelkomen in onze nieuwe onderzoeksvoorzieningen in Utrecht. In dit 1000 vierkante meter tellende laboratorium zijn alle voorzieningen aanwezig voor het uitvoeren van het beste onderzoek naar pathologie, histologie, microbiologie en virologie."

One health

Prof. Dr. Anton Pijpers, decaan van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht: "Binnen Life Sciences in Utrecht is Volksgezondheid/One Health een van onze hoofdthema‚s. Een nauwe samenwerking met Artemis zal ons voorzien van een toonaangevende positie in het onderzoek naar de gezondheid van dieren in het wild en zoönose."

Duurzaamheid

Alie Tigchelhoff, directeur van Utrecht Science Park: "We zijn heel blij dat Artemis Utrecht als haar nieuwe basis heeft gekozen. Haar activiteiten passen perfect bij een van de thema‚s die Utrecht heeft gekozen als haar belangrijkste focus. Samen met onze (kennis)partners, instituten en bedrijven zijn we hard aan het werk om een duurzame campus te creëren waar Life Sciences en duurzaamheid het zwaartepunt vormen. Utrecht wordt steeds interessanter voor bedrijven als Danone en Artemis die zich internationaal oriënteren."

Bron: Perscommunicatie UU