'Basisbeurs blijft'

De basisbeurs blijft behouden, maar vertraagde studenten moeten daarvoor de rekening betalen. Dat hebben VVD, CDA en PVV samen afgesproken, zeggen bronnen rond de formatie.

De VVD wil de basisbeurs eigenlijk afschaffen en vervangen door een leenstelsel, maar CDA en PVV zijn daar tegen. Het CDA schoof tijdens de verkiezingen een eigen bezuinigingsplan naar voren: wie meer dan een jaar studievertraging oploopt, moet de rest van zijn opleiding maar zelf betalen.

Volgens de geruchten gaat dit CDA-plan door, als de formatie slaagt. Dan moeten treuzelaars straks duizenden euro’s extra collegegeld betalen, wat een bezuiniging van een half miljard euro oplevert. Het is nog niet duidelijk wat er met dat geld gaat gebeuren, maar tijdens de verkiezingscampagne zei de VVD dat zo’n bezuiniging rechtstreeks aan de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede moest komen. Het CDA liet dat in het midden.

Studentenvakbond LSVb (“Wij hebben het gerucht al van drie kanten gehoord”) is niet onverdeeld gelukkig met deze uitkomst. “Het is fantastisch dat de basisbeurs behouden blijft, maar we geloven niet dat studenten sneller gaan studeren door de financiële strop die het CDA heeft bedacht. De afgelopen twintig jaar is het studietempo nauwelijks veranderd, ondanks de prestatiebeurs en het bindend studieadvies. Het ligt ook niet altijd aan de student, als die vertraging oploopt. Er zijn ook opleidingen die steken laten vallen.”

Milder gestemd is het Interstedelijk Studenten Overleg. “De kern van de boodschap is niet verkeerd”, zegt voorzitter Guy Hendricks, “en zeker langstudeerders mogen wel een prestatieprikkel krijgen. Het moet alleen wel mogelijk blijven om een tweede opleiding ernaast te volgen of in de medezeggenschapsraad te zitten. We maken ons vooral zorgen om mensen die een dure studie doen, zoals geneeskunde. Voor hen kan een kleine vertraging werkelijk heel duur worden. We zouden het rechtvaardiger vinden als het tarief pas stijgt na twee jaar uitloop. Verder moet je natuurlijk ook goed kijken naar de begeleiding van studenten en het niet alleen over een financiële boeg gooien.”

Hoger Onderwijs Persbureau