Basisbeurs en OV-studentenkaart mogelijk afgeschaft

De studieschuld van de schrijver van dit stukkie, onherkenbaar gemaakt natuurlijk

Het kabinet maakt plannen om de basisbeurs om te zetten in een leenstelsel. Bovendien wordt de OV-studentenkaart mogelijk omgezet in een kortingskaart. Dat meldde het Algemeen Dagblad vorige week. “Studeren wordt weer voor de elite.”

Voor studenten was het schrikken deze kerstvakantie. “Basisbeurs studenten in gevaar” kopte het AD op 29 december op basis van “bronnen rond het kabinet”. Het kabinet wil extra bezuinigen, bovenop al bestaande maatregelen, en maakt plannen om basisbeurs en de OV-studentenkaart af te schaffen. Het CDA – eerder tegen de afschaffing van de basisbeurs – zegt dat de tijd van taboes voorbij is “in deze lastige tijden”.

In 2010 – onder Balkenende – is al berekend dat het afschaffen van de basisbeurs in de bachelor- én masterfase het kabinet een besparing van 800 miljoen (vanaf 2020) oplevert. De “versobering” van de OV-studentenkaart zou 200 miljoen euro opleveren.

De PvdA, D66 en GroenLinks zijn tegen extra bezuinigingen op hoger onderwijs. De drie partijen waren bij de vorige verkiezingen dan wel voorstander van de afschaffing van de basisbeurs, maar ze zijn tegen als het bespaarde geld niet elders in het onderwijs wordt geïnvesteerd. De SP is en was tegen de invoering van een leenstelsel en spreekt van een “mislukte proefballon”.

Kabinet wil bezuinigen op Basisbeurs. Maar dat geld vervolgens NIET terug investeren in de kwaliteit van onderwijs. Onacceptabel.

— Boris van der Ham (@Borisham) December 29, 2011

“We zijn niet tegen een sociaal leenstelsel, maar wel in combinatie met de langstudeerdersboete en een duurdere tweede master”, zegt Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks) tegen het Brabants Dagblad. De partij vreest dat de drempel om te studeren voor jongeren te hoog wordt.

Regeringspartij VVD was al voorstander van een leenstelsel, het CDA en de PVV niet. Wel spraken de drie partijen in het regeerakkoord af om de basisbeurs voor masterstudenten vanaf het studiejaar 2012-2013 af te schaffen. Ook willen ze het recht op OV-studentenkaart terugbrengen tot de nominale studieduur plus één jaar (dat is nu drie jaar). Deze plannen moeten nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is “geschrokken” van het plan om de basisbeurs in zijn geheel af te schaffen. De drempel om te studeren wordt zo volgens de bond te hoog. “Studeren wordt weer voor de elite en de gewone student staat straks buiten de deur”, laat Pascal ten Have, voorzitter van de LSVb, in een persverklaring weten.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maakt zich ook zorgen, maar wil nog niet uitgebreid reageren omdat afschaffing van de basisbeurs nog een gerucht is. Het ISO laat wel weten tegen het afschaffen van de basisbeurs te zijn, zeker als het bespaarde geld niet in onderwijs geïnvesteerd wordt. Dat zegt ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers in de krant Spits (pdf, pagina 4).