Belager De Jager weer op vrije voeten

De student die afgelopen dinsdag een ei kapot sloeg op het hoofd van demissionair minister Jan Kees de Jager is weer op vrije voeten. Justitie heef vanmiddag besloten hem niet langer vast te houden. Hij blijft wel verdachte.

De Jager werd belaagd tijdens een door de Hogeschool en de Universiteit van Amsterdam georganiseerd debat over hoger onderwijs. Het openbaar ministerie onderzoekt of de vermoedelijke dader, een 27-jarige student geesteswetenschappen, kan worden vervolgd voor mishandeling, belediging en vernieling. Na twee dagen hechtenis mag hij dat onderzoek nu thuis afwachten.

Collegevoorzitter Van der Toorn van de UvA heeft aangekondigd een hartig woordje met de dader te spreken. De student wordt niet geschorst, maar krijgt wel een laatste waarschuwing. De Jager zelf is volgens universiteitsblad Folia flink geschrokken van het incident. De minister kreeg van de universiteit een schone stropdas en een bos bloemen.

Campus TV heeft beelden van het voorval.

HOP