Belderbos Nederlands kampioene skiff

Orca-roeister Claudia Belderbos is dit weekeinde op de Bosbaan Nederlands Kampioene in de skiff geworden. Ook voor andere Utrechtse roeiers was er succes. Anne Ernest van Triton (zie foto) werd derde in de lichte skiff onder de 23 jaar.

Belderbos eindigde als eerste in een sterk veld met 26 tegenstandsters. Een opvallende prestatie, omdat de afgestudeerd  psychologe pas drie jaar roeit. Afgestudeerd Theater-, film- en televisiewetenschappen Rutger Bruil van Orca won goud in de lichte twee zonder stuurman.

Bij de skiffwedstrijd voor de lichtgewicht dames onder de 23 jaar ging Anne Ernest (foto) van Triton er met het brons vandoor. De sociologiestudente hield Vera Cornelissen en Annelie Bleeker van Orca achter zich. De overwinning en het zilver gingen naar skiffeuses van het Amsterdamse Nereus. Verder waren er NK-ereplaatsen voor Orca-roeiers Annique Priesterbach, Jochum Beetsma en Tom Christiaan.

De gecombineerde Hollandia Roeiwedstrijden / NK Kleine Nummers werd mede georganiseerd door Triton. Deze roeiwedstrijd bestaat al sinds 1882 en wordt sinds 1999 op de roeibaan in het Amsterdamse Bos gehouden.

XB