Belgen willen toelatingstest

Om studie-uitval tegen te gaan wil de Vlaamse vereniging van universiteiten (VLir) vanaf 2013 een ‘niet bindende toelatingsproef’ voor studiekiezers invoeren.

Ook in het Vlaamse hoger onderwijs kampt men al jaren met studie-uitval, bijna vijftig procent van de studenten haalt de eindstreep niet. Volgens de VLir komt dat onder meer doordat studenten slecht geïnformeerd worden over hun toekomstige opleiding. “Een indicatieve, niet bindende toelatingsproef, bij de aanvang van het academiejaar, en voor iederéén, vangt dat op”, zegt VLir-voorzitter Alain Verschoren in De Standaard.

Het examen zou zowel kennis als motivatie moeten testen, maar uiteindelijk is het aan de student zelf om te beslissen of hij zich inschrijft. Een daadwerkelijk toelatingsexamen zou ‘ondemocratisch’ zijn. De rectoren komen voor het einde van dit kalenderjaar met een nota.