BNN maakt dramaserie over studentencorps

Trailer Feuten BNN

Studentenverenigingen wilden niet meewerken aan de nieuwe BNN-serie Feuten. “Maar sommige figuranten waren zelf lid van het corps”, zegt regisseur Lourens Blok.  “Oud-leden zien er meestal wel de lol van in.”

De dramaserie gaat over ontgroening, geweld en liefde binnen een traditionele studentenvereniging. Een slagerszoon, gespeeld door Manuel Broekman, wil lid worden van het corps. Al snel groeien de verwikkelingen hem boven het hoofd. Er staat een trailer op de website van BNN en YouTube.

Blok heeft zelf niet bij een studentencorps gezeten. “Maar ik heb met studenten van de filmacademie gesproken die lid zijn geweest. We kennen de verhalen natuurlijk. We hebben de almanakken gelezen en met oud-leden gesproken.”

Oorspronkelijk wilde hij de serie graag met leden van de verenigingen maken, maar die weigerden allemaal hun medewerking. “Ze hebben laten weten dat ze er niets mee te maken wilden hebben. Ze zien het als negatieve publiciteit.”

Ten onrechte, meent Blok. “Ik heb er zelf niet zo’n waardeoordeel over. Ik vind het prima als je bij zo’n vereniging een leuke tijd hebt. Voor mij is het vooral een mooi uitgangspunt voor een serie. We hebben het natuurlijk uitvergroot en geromantiseerd.”

Op internet stromen de eerste reacties binnen. “Knorrige bedoening”, zegt iemand. Een knor is iemand die geen lid is van het corps. De serie zou niet realistisch zijn, zeggen sommige corpsleden. “We wisten van tevoren dat ze dat zouden zeggen”, zegt Blok. “Hadden ze maar moeten meewerken. Het blijft natuurlijk een interpretatie, het is niet de werkelijkheid.”

‘Feuten’ wordt vanaf 1 november elke maandag om 21.15 uur uitgezonden op Nederland 3.

Hoger Onderwijs Persbureau,