Bonden eisen 'reparatie' onregelmatigheidstoeslag

Als de universiteiten niet bereid zijn om medewerkers voor avonddiensten vanaf zes uur een toeslag uit te blijven betalen, komt er geen nieuwe CAO. Die harde toezegging deed onderhandelaar Marthy Schuurman van de Abvakabo woensdagmiddag in een bijeenkomst met een kleine dertig receptionisten en medewerkers van Security en de Technische Dienst van de UU.

Aanleiding voor de bijeenkomst was de dreigende korting op het salaris van de receptionisten. In de in 2007 afgesloten CAO is afgesproken dat voor gewerkte uren tussen zes en acht uur ’s avonds geen onregelmatigheidstoeslag meer zal worden uitgekeerd. Om de overgang niet te abrupt te maken, werd afgesproken dat de nieuwe regeling pas na het verstrijken van de looptijd van de CAO op 1 maart 2010 gefaseerd zou worden ingevoerd.

Naarmate die datum naderde groeide de onrust bij de receptionisten, voor wie de toeslag een niet onbelangrijke aanvulling op hun salaris vormt. Intussen nam bij de ambtenarenbonden het gevoel toe dat het afschaffen van de toeslag voor onregelmatige diensten in 2007 ten onrechte als wisselgeld was gebruikt voor het binnenhalen van de dertiende maand. In de onderhandelingsinzet voor de nieuwe CAO hebben zij daarom nu als hard punt de eis opgenomen dat de afspraak uit 2007 wordt ‘gerepareerd’.

Omdat de wettelijke regeling, waarin het einde van de normale werktijd van zes uur naar acht uur is verschoven, niet kan worden teruggedraaid, stellen de bonden nu voor om medewerkers die tussen zes en acht uur moeten werken, in plaats van een onregelmatigheidtoeslag een even hoge permanente toelage te geven. Tijdens de door de Abvakabo georganiseerde bijeenkomst in het Bestuursgebouw wond Schuurman er geen doekjes om: “Wij zullen geen akkoord met de werkgevers sluiten als dit foutje uit 2007 niet wordt rechtgezet!”

EH

Voor meer informatie zie het Ublad van nov 2007: www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/3/wa/Ublad/archief?id=1030948

Voor de onderhandelingsinzet van Abavkabo zie: www.abvakabofnv.nl/cao's/Alle-Cao's/nederlandse-universiteiten/

31-03-2010 17:04 | Laatst gewijzigd: 01-04-2010 10:50 | Laatste nieuws