Bonden gaan van start met vriendelijke acties

De acties waarmee de vier ambtenarenbonden op 6 september landelijk aandacht willen vragen voor hun CAO-eisen, zullen een ludiek karakter krijgen. Dat maakte Abvakabo-woordvoerder Gijsbert Boggia dinsdag bekend tijdens een actiebijeenkomst in Utrecht.

Voor de met een kleine twintig vakbondsleden gevulde zaal schetste Boggia eerst kort de achtergrond van het CAO-conflict waarin universiteiten en bonden sinds dit voorjaar zijn verwikkeld. “In vrijwel alle overheidssectoren, ook in het HBO, is ondanks de heersende krapte een loonstijging afgesproken. Alleen de universiteiten houden tot nu toe onverkort vast aan de nullijn.

NIET ZO DRAMATISCH

“Wij hebben de vereniging van universiteiten (VSNU) dit voorjaar om een loonsverhoging van 1,25 tot anderhalf procent gevraagd. Wij beseffen dat de financiële mogelijkheden van de instellingen beperkt zijn, daarom hebben we onze eisen bewust gematigd. Maar dat er zelfs geen ruimte zou zijn voor een klein beetje stijging, zoals de VSNU beweert, wil er bij ons niet in. Zo dramatisch is de situatie echt niet.”

Omdat de universiteiten ook al niet bereid zijn om te praten over garanties op het gebied van de werkzekerheid, zien de bonden geen andere mogelijkheid meer dan om hen met acties onder druk te zetten, aldus Boggia. “Wij gaan de universiteiten neerzetten als werkgevers die geen enkele bereidheid tonen om hun medewerkers tegemoet te komen.”

VUILNISMANNEN

Op vragen uit de zaal of de betrokkenheid in Utrecht niet te klein is voor het voeren van acties, reageerde de vakbondsman even geroutineerd als geruststellend. “U vindt de opkomst vandaag misschien klein, maar mij valt hij erg mee. De betrokkenheid van werknemers groeit nu eenmaal geleidelijk. Bij de gemeenteambtenaren heeft het anderhalf jaar geduurd voordat de vuilnismannen het werk neerlegden. Maar toen gebeurde er ook wat.”

Om aandacht te vragen voor de huidige impasse, maar ook om de eigen achterban te mobiliseren, zal op 6 september in alle universiteitssteden actie worden gevoerd rond de plechtige opening van het academisch jaar. Staande de vergadering werd een comité gevormd om die actie in Utrecht voor te bereiden. Volgens Boggia zal het protest deze eerste keer een ludiek karakter hebben. Maar als de universiteiten zouden blijven volharden in hun halsstarrige houding, sloot hij grimmiger acties later dit jaar zeker niet uit.

EH