Boosheid over TU's blijkt misverstand

33 Miljoen naar de drie TU’s. Dat nieuws deed de Utrechtse bestuurders vorige week steigeren. Waarom zij wel en wij niet? De Utrechtse reflex blijkt echter gebaseerd op een misverstand.

De berichtgeving over extra miljoenen voor de technische universiteiten verleidde vice-bètadecaan onderwijs Rens Voesenek en collegevoorzitter Yvonne van Rooy begin vorige week tot een assertieve stellingname. Als de drie technische universiteiten geld zouden krijgen voor het verbeteren van onderwijs, dan zou de UU daar ook voor in aanmerking komen. Maar in de loop van de week bleek dat de soep niet zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend.

De extra miljoenen voor de drie TU’s bleken al eerder te zijn toegezegd in het kader van het sectorplan van de samenwerkende technische universiteiten, de 3TU-federatie. De bedragen waren al in de begroting van OCW opgenomen.

Bètadecaan Van Meer liet tijdens een raadsvergadering eerder deze week weten dat er geen aanleiding blijkt te zijn om verhaal te halen. Collegevoorzitter Van Rooy bevestigt dat er sprake is geweest van miscommunicatie. Vooral de voorstelling van zaken door het ministerie zou de indruk hebben gewekt dat het ging om nieuw geld.