Bouw 200 studentenkamers Archimedeslaan start 1 november

Vanaf 1 april 2012 komen er 200 extra tijdelijke woonruimtes bij voor jongeren in het voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan. De verbouwing van het pand, waar bewoners zelf aan mee kunnen helpen in ruil voor huurverlaging, start volgende week.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op de site Kamernodig.nl. Er is “overweldigende belangstelling” voor de tijdelijke woonruimtes. Daardoor zijn er nog maar weinig inschrijfplaatsen over, meldt Stichting Tijdelijk Wonen (STW), de initiatiefnemer van de verbouwing.

Eind vorig jaar startte STW al met creëren van tijdelijke woonruimtes op de bovenste verdiepingen van het oude hogeschoolgebouw. Toen werden 192 studentenkamers gerealiseerd.

STW heeft voor de verbouwing overeenstemming bereikt met de eigenaar van het voormalige hogeschoolgebouw, Aprisco BV. De leegstaande ruimtes kunnen daardoor voor minimaal de komende vijf jaar bewoond worden.

De gemeente Utrecht staat voor 1,3 miljoen euro garant voor een lening ten behoeve van de verbouwing. Al eerder bleek dat bouwbedrijf Plegt-Vos de verbouwing leidt. Bewoners kunnen meeklussen in ruil voor korting op de huur.

De nieuwe woonruimtes op de Archimedeslaan komen in de plaats van kunstenaarshonk Sophies AL, dat in financiële problemen verkeert. Een deel van de ateliers van Sophies blijft wel behouden, en het al bestaande café-restaurant blijft ook. Bovendien komen een aantal oefenruimtes in de kelder en krijgt SSH de mogelijkheid kantoorruimte aan te bieden aan studenten die een bedrijf starten.

STW werkt ook samen met Zandbergen Jeugd en Opvoedhulp voor de huisvesting van dak- en thuisloze jongeren. Verder wordt een deel van het pand verhuurd aan Stumass, een organisatie die studenten met een Autisme Spectrum Stoornis huisvest en begeleidt naar zelfstandig wonen.