Bussemaker zoekt studenten met toekomstdroom

Jet Bussemaker roept in nrc.next studenten op een essay te schrijven over hun toekomstdromen voor het hoger onderwijs. Het beste essay zal worden afgedrukt in nrc.next.

De minister vraagt studenten zo creatief mogelijk te zijn in hun essays. “Durf hierbij groot, creatief en dwars te denken,” schrijft ze.  De essaywedstrijd hoort bij de Hoger Onderwijs Tour, waar Jet Bussemaker al sinds september mee bezig is. Tijdens die tour gaat zij langs bij hogescholen en universiteiten om daar te praten over het hoger onderwijs in de toekomst.

Bussemaker wil de ideeën van studenten meenemen in haar plannen voor het hoger onderwijs. Ze zoekt antwoorden op onder meer de volgende vragen. Hoe zorgen we dat het onderwijs beter wordt? Hoe zorgen we dat studenten nóg meer uit hun studie kunnen halen? Waar kan het geld dat vrijkomt door het Studievoorschot het beste in worden geïnvesteerd?

De essays worden beoordeeld door een jury die bestaat uit Yvonne Rouwhorst (ISO), Margot Poll (NRC), Barbara Oomen (University College Roosevelt) en Pieter Cornelissen (Hogeschool Utrecht). Het winnende essay zal verschijnen in de krant en de schrijver ervan mag het voordragen tijdens de slotconferentie van de Hoger Onderwijs Tour op 2 maart 2015.

Studenten die mee willen doen kunnen nog tot 23 februari een essay inleveren. Dit essay mag maximaal uit 1200 woorden bestaan en kan gemaild worden naar denken@nrc.nl.