ChristenUnie spreekt zich niet uit

De Eerste Kamerfractie van de ChristenUnie “wacht het debat af”, voor ze zich uitspreekt over de langstudeerwet van staatssecretaris Zijlstra. “Wij staan er open in en we maken een zelfstandige keuze”, zegt een woordvoerder.

Vorige week stemde de ChristenUnie in de Tweede Kamer voor de langstudeerregeling. De boete van drieduizend euro voor studenten die te lang over hun studie doen, gaat pas vanaf september 2012 in. Bovendien wordt op verzoek van de ChristenUnie een hardheidsclausule voor zieke en zwangere studenten toegevoegd. Ook regeringspartijen CDA en VVD, en PVV en SGP stemden in met de wet.

In de nieuwe Eerste Kamer heeft het kabinet straks behalve de SGP, waarschijnlijk ook de ChristenUnie nodig om een meerderheid te halen. Op 23 mei kiezen de leden van de Provinciale Staten de senaat.

De huidige Eerste Kamerfractie van de ChristenUnie zegt dat zij ‘het debat op zich laat afkomen’. Betekent dit dat het onzeker is of zij zal instemmen met de wet? “Als je van tevoren al een besluit neemt, heeft het debat geen zin meer”, reageert de woordvoerder. De besluiten van de Eerste en Tweede Kamerfractie “staan los van elkaar”.

Tags: christenunie