Cohen op bezoek in De Uithof

PvdA-leider Cohen met studenten in the Basket

Job Cohen bracht vrijdagmiddag een bliksembezoek aan De Uithof. Op de hielen gezeten door plaaggeest Rutger Castricum van PowNews ging hij in gesprek met studenten en docenten.

“Wat gaat u doen aan rechtse partijen die studenten als luie profiteurs neerzetten?” Studenten die vrijdagmiddag in The Basket hoopten op zalvende woorden van PvdA-leider Job Cohen waren aan het verkeerde adres. “Als jullie vinden dat dat jullie imago is, dan zul je daar zelf iets aan moeten doen.”

Een anderhalf uur durend bliksembezoek van Cohen aan het universiteitsterrein vormde het namiddagprogramma van een dag waarin de PvdA-fractieleider en kamerlid Ahmed Marcouch zich op uitnodiging van de Utrechtse afdeling van de partij lieten informeren over de situatie in Utrecht. Vergezeld door een kleine brigade aan partijleden in rode jacken betrad Job Cohen om iets na drieën het café The Basket aan de Heidelberglaan. Daar liep het niet storm. Zo'n dertig studenten zaten klaar om met Cohen in discussie te gaan over het hogeronderwijsbeleid.

Terwijl bij de bar Rutger Castricum Ahmed Marcouch opzichtig tot het drinken van een biertje probeerde te verleiden, lukte het Cohen maar moeizaam duidelijk te maken waarin zijn visie op het hoger onderwijs en de toegankelijkheid daarvan zich nu onderscheidt. Hij loofde vooral de zegeningen van een sociaal leenstelsel. “Wie een universitaire studie doet, heeft een grote kans op een goede baan en een goed salaris later. Daar mag een student best zelf in investeren door te lenen.”

De langstudeersboete noemde hij een fout idee en veel te haastig ingevoerd. Op de gekscherende vraag of hij er niet voor kon zorgen dat de langstudeerboete alleen zou gelden voor lamlendige studenten en niet voor studenten die ook nog buiten hun studie actief zijn, antwoordde Cohen: “Dat is het mooie van een sociaal leenstelsel. Dan kan je ook zelf bepalen of je nog langer over je studie wilt doen of niet. Maar daar betaal je dan wel zelf aan mee. Daar hoeft de maatschappij toch niet voor op te draaien?”

Na een kleine drie kwartier was het tijd om te verkassen naar de Universiteitsbibliotheek waar Cohen in een kleine setting ondermeer door collegelid Amman kort zou worden bijgepraat over de Utrechtse onderwijsplannen. Maar niet voordat Rutger de fractieleider had meegetroond naar een ‘groot fan’ die hij had gevonden verderop in het café.Rutger en Cohen

In de UB wilde de voormalig Maastrichtse rector ondermeer weten hoe de UU het succesconcept van het University College wilde uitbreiden naar de gehele universiteit. “Mijn dochter heeft die opleiding gedaan en die moest zo’n beetje elke week een paper inleveren. Het lijk me toch moeilijk om dat overal zo te doen.”

Collegelid Amman legde uit dat vooral gekeken wordt naar de succesfactoren van het University College. Hij wees er daarbij dat het voornemen om meer 'matching en selectie' a la UCU binnen de gehele UU in te voeren tegemoet komt aan een groot probleem dat het universitaire onderwijs heeft met massaliteit. “We kunnen de groei van het aantal studenten eenvoudigweg niet aan.”

En toen was het al weer snel: richting Zuilen om daar samen met de nieuwe partijvoorzitter Spekman met Zuilenaren te praten.

Tags: hans amman | pvda