Collegegeld voor aansluitende tweede studie blijft nog zeker twee jaar laag

Studenten die al tijdens hun eerste opleiding aan een tweede bachelor of master beginnen, betalen in 2011 en 2012 ook voor die tweede opleiding het wettelijk vastgestelde collegegeld van 1672 euro. Dit ondanks het feit dat de overheid universiteiten en hogescholen vanaf september 2010 nog maar voor één bachelor- en één masteropleiding per student subsidieert.

Volgens de onlangs ingegane wet Versterking Besturing gaan studenten die na afronding van hun opleiding een tweede bachelor of master willen volgen, vanaf het studiejaar 2011-2012 het (hoge) instellingstarief betalen. In Utrecht varieert dat tarief, dat al langere tijd geldt voor eerste studies van studenten van buiten Europa, tussen zes- en ruim tienduizend gulden.

Het Ministerie van OCW heeft echter één uitzondering op de nieuwe wettelijke regeling gemaakt. Om de kenniseconomie te bevorderen krijgen universiteiten en hogescholen tussen 2011 en 2013 voor alle studenten die voor afronding van hun eerste master aan een tweede beginnen, subsidie. Aan die regeling is echter de afspraak verbonden dat alle studenten die in die periode met een tweede opleiding starten voordat hun eerste opleiding is afgerond (dus ook bachelorstudenten die aan een tweede bachelor beginnen), voor die tweede studie het (lage) wettelijk collegegeld betalen.

Premaster

Een en ander staat in een notitie die het college van bestuur deze week naar de Universiteitsraad heeft gestuurd. In die notitie wordt ook de vraag gesteld wat te doen met studenten die zich via een premastertraject voor een master in Utrecht willen kwalificeren.

Op dit moment betalen die studenten volgens een afspraak tussen de universiteiten en het ministerie het (lage) wettelijk collegegeld, maar omdat hun opleiding niet door de overheid wordt gefinancierd, valt op termijn niet aan een verhoging te ontkomen, aldus het college. De nieuwe tarieven, die op zijn vroegst in 2012 zullen ingaan, mogen echter niet zo hoog worden dat hbo-studenten besluiten van deelname aan een premaster af te zien.

Potentie

Voor wo-studenten speelt dat probleem straks trouwens niet meer. Het college van bestuur heeft namelijk besloten om de premasters voortaan uitsluitend open te stellen voor hbo-studenten. Universitaire studenten moeten zich via een bacheloropleiding voor een master kwalificeren, aldus de notitie.

Dat hun vakkenpakket mogelijk niet goed aansluit op de eisen die vanuit de master worden gesteld, moet niet worden opgelost via een dure aanvullende premaster, vindt het college. Beter zou zijn als de masteropleidingen bij de toelating van studenten wat meer naar de competenties en de potentie van studenten zouden kijken en wat minder naar de door hen behaalde diploma’s en gevolgde vakken.

EH