'Daarom gingen wij naar het Malieveld'

Veel Utrechtse studenten namen vrijdag 21 januari de moeite om naar Den Haag te gaan om te demonstreren tegen de maatregelen van het kabinet. De DUB studentcorrespondenten vroegen enkele Utrechters naar hun beweegredenen.

Geschiedenisstudent Hans (25) ambieert een carrière in de wetenschap, maar nu zal er geen aio-plek zijn door de bezuinigingen. “Ik twijfelde wel om te gaan, ik heb volgende week tentamens, maar als iedereen dat denkt dan vindt er geen demonstratie plaats." Of het demonstreren iets uit gaat maken, dat weet hij niet. "Maar als je niks doet, gebeurt er sowieso niks. Nu zijn we hier met de hoogleraren en studenten samen. We maken ons dus écht zorgen." Waarom het belangrijk is dat de samenleving betaald voor zijn aio-plek? "Wetenschap hoeft geen direct nut te hebben. Op den duur levert het altijd meer op", zegt de jonge historicus. Hij kwam al vroeg op de dag naar Den Haag om zijn favoriete professoren aan te moedigen. "Joris van Eijnatten nam zijn hoed voor ons af!" Of hij zelf een van de radicale elementen is? "Nee. Maar ik ben wel fan van Foucault!"

"Vanwege de klimaatverandering zijn wij hard nodig", zegt Chantal(21). Ze studeert Aardwetenschappen, net als Jesse (22), met wie ze op het Malieveld is. Ze zijn stellig: aardwetenschappen is een nuttige studie, daar mag niet op bezuinigd worden. "Zonder aardwetenschappers kom je niet aan olie, daar rijdt ook de auto van Halbe Zijlstra op." Er zit Jesse veel dwars aan de bezuigingsmaatregelen: "Ze worden per direct ingevoerd, ik heb al uitloop in mijn studie en dus gelijk een probleem. Ik zou best een bestuursjaar willen doen bij mijn studievereniging, UGV, maar dat wordt nu lastig."

"Wees daar of wees vierkant," las Thijs (25) op Facebook. "Dus zijn we hier, om te demonstreren." Hij wordt als langstudeerder direct getroffen door de kabinetsmaatregelen: "Ik ben nu zevendejaars, dus voor mij gaat het gelijk beginnen. De vertraging heb ik opgelopen door medische problemen, maar daar wordt totaal geen rekening mee gehouden." Samen met informaticastudenten Robin (22) en Lazlo (21 is hij naar het Malieveld gekomen. Ook zij zijn direct slachtoffer van de maatregelen. Robin: "Ik ben nu aan mijn tweede studie bezig, nadat ik klaar was met scheikunde ben ik informatica gaan studeren. Voor de kenniseconomie is dat nodig, toch?"

Mirjam en Jeannette doen allebei twee studies en voor hen zijn de consequenties van de plannen hoogstwaarschijnlijk wel voelbaar. Mirjam: “Meer studeren kost meer tijd. Zoals het er nu uitziet, is het de bedoeling dat wanneer je twee studies doet, je deze binnen vier jaar afrond. Tijd voor horizonverbredende nevenactiviteiten als een bestuursjaar, zit er dus voor ons niet meer in.” Voor Jeannette kwam  deze wetenschap als mosterd na de maaltijd, aangezien ze er al een bestuursjaar bij de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen op heeft zitten. Volgens Jeannette verlangt het kabinet iets onmogelijks: “Je moet zowel hard werken om alles te kunnen betalen, als hard studeren om op tijd klaar te kunnen zijn. En daarnaast moet je CV er ook nog goed uitzien!”

Tags: demonstratie