'Dakloze'Roos haalt een nacht door: één groot feest

Dansen in Tivoli, een goed alternatief voor een bed

Roos van Tongeren leeft een week zonder kamer in Utrecht. In de laatste nacht  spendeert ze haar laatste energie aan een nacht lang feesten.

Roos van Tongeren vroeg zich af hoe het zou zijn om als Utrechtse student geen kamer te hebben. Ze probeert vijf nachten een alternatief te vinden om de nacht door te brengen zonder Utrecht te verlaten. De eerste nacht van @RoosDakloos vond ze via couchsurfing een plekje, de tweede nacht werd ze met een vriend uit de UBB gezet, de derde nacht testte ze de gastvrijheid van de IBB en de vierde nacht sliep ze in een hostel. De laatste nacht feest ze tot ze erbij neerviel. Geen zin om de tekst te lezen? Klik hier voor de video.

Nacht 5

18:30
Vanavond is de laatste avond die ik zonder kamer ga doorbrengen, dus het is tijd voor een feestje! Ik ben kapot, helemaal op, maar met veel suiker, caffeïne, vrienden en alcohol moet het wel goedkomen denk ik!

21:00
Op mijn studentenvereniging hebben ze elke donderdagavond een gratis activiteit. Handig!

23:35
We vertrekken naar Tivoli, onderweg komen we een tijger tegen. Ik ben te moe om het uit te leggen.

23:45
Bij de pinautomaat komen we een vriendin tegen met haar huisgenoten. We kunnen achterop de fiets!

23:55
De rij voor Tivoli is lang, maar gezellig. De bewaker wil helaas niet op de foto.

00:25
We zijn binnen! Let’s get the party started!

03:07
Ik word herkend door de voorzitter van de NSU, tenminste, dat denk ik. Als ik vraag waar ik haar van ken, roept ze “Je hebt dreadlocks, natuurlijk ken ik jou!”... Gesprekken voeren gaat lastig op de dansvloer. (Een dag later blijkt het de voorzitter van de MSHU te zijn, waar ik inderdaad al eens mee heb gemaild.)

04:05
Tivoli gaat dicht, we zijn wat mensen kwijtgeraakt, maar die komen vast wel weer thuis.

04:35
Tijd voor wat te eten! We zijn niet de enigen met dat idee.

06:35
Nou, het zit erop. De eerste week zonder is een feit. Wat ben ik blij dat ik weer gewoon op mijn kamer kan slapen. Nu ga ik snel mijn was doen en slapen, want vanavond vertrek ik naar Brussel voor een weekendje weg!

Conclusie & Tips:
Het beste alternatief wat ik deze week heb geprobeerd is couchsurfen. Dit kan bij wildvreemden of bij vrienden. Zomaar bij mensen aanbellen om te vragen of je bij ze mag slapen is een beetje vreemd en je weet niet of de mensen wel te vertrouwen zijn. Een hostel is een goede optie als je veel geld hebt. Een nacht doorhalen is leuk, maar ook wel duur en dit hou je echt niet de hele week vol. Tot slot moet je de universiteitsbibliotheek dus zeker niet uitproberen als overnachtingsadres, maar misschien dat het in een ander Utrechts gebouw wel lukt. Ik ga graag mee om het te testen!

Hier nog wat tips als je zelf een week zonder kamer wilt doorbrengen (of niet anders kan):
- Zorg dat je altijd weet waar je spullen zijn. Ik raakte mijn cameralamp kwijt, waardoor ik alsnog de hele nacht wakker heb gelegen. Gelukkig had ik hem de volgende dag weer gevonden. Vaak genoeg heb ik misgegrepen naar mijn portemonnee, die niet in mijn jaszak, maar in het zijvakje van de tas zat.
- Zorg dat je iets te doen hebt in de loze uurtjes. In je eentje eten is heel saai als je geen televisie kan kijken! Maak van tevoren dus afspraken voor de saaie uurtjes tussen college en je slaapplaats.
- Zorg dat er altijd iemand is die weet waar je die avond slaapt. Stel je mocht gaan couchsurfen bij een seriemoordenaar, dan word je de volgende ochtend tenminste gevonden.
- Zorg overdag voor een plek voor je backpack of koffer. De hele tijd met zo’n gigantisch ding slepen is niet echt aantrekkelijk. Er zijn kluisjes op het station en misschien dat het adres van de vorige nacht het geen probleem vindt dat je tas daar blijft staan.
- Maak van een plek in de stad je ‘thuis’. Kijk goed rond, wat vind je een prettige plek? Waar word je niet weggekeken als je vier uur zit te internetten en maar één koffie bestelt? Voor mij was café De Zaak een goede terugvalbasis toen ik niet meer in de UBB durfde te komen, maar misschien voel jij je prettiger op je studentenvereniging, in de bibliotheek of in de foyer van een hostel.
- Maak van tevoren een plan van aanpak met back-ups. Let hier vooral op de back-ups! De eerste nacht had ik geen back-up en natuurlijk ging precies die fout. Hou het ook realistisch: als je ouders vier uur verderop wonen en je kan pas om tien uur ’s avonds bij je couchsurfhost terecht, is je ouderlijk huis dus geen goede back-up!
- Blijf positief. Stinkt je host? Voel je je niet thuis in je hostel? Ben je bang dat je wordt gesnapt als je om middernacht in een beddenzaak slaapt? Vergeet niet: het is maar voor een nachtje, morgen komt alles goed. Vooral ’s avonds kun je heel erg lopen piekeren en stressen. Niet doen! Je kan toch nergens anders meer terecht, maak er het beste van. Je zal zien dat het ’s ochtends allemaal meevalt.

De video van een nacht doorhalen