Daniëlle demonstreert digitaal

Fysiek zit ze hier, in de UB in De Uithof, maar digitaal loopt ze mee in de grote studentendemonstratie in Den Haag. “Als mijn scriptie niet over twee weken af had moeten zijn, dan had ik vanmiddag op het Malieveld gestaan. Maar ik mag niet uitlopen”, zegt Daniëlle die bijna klaar is met haar bachelor Liberal Arts and Sciences.

Daniëlle is vierdejaars. Als ze voor de zomer niet klaar is met haar bachelor en als kabinet Rutte de bezuinigingen op het hoger onderwijs doorzet, gaat verdere vertraging haar 3000 euro kosten. “Dat probeer ik te voorkomen”, zegt ze terwijl ze het werk aan haar scriptie even onderbreekt voor een kop koffie. “Ik heb een verkeerde studiekeuze gemaakt, daarom ben ik nu vierdejaars.”

Ze was vandaag graag naar Den Haag gegaan. “Er zijn vele redenen om tegen de kabinetsplannen te zijn. Ik vind het bijvoorbeeld niet eerlijk dat studenten die zich naast hun studie met extracurriculaire activiteiten bezighouden en daardoor uitlopen, worden afgestraft. Ook vind ik het onrechtvaardig dat studenten die buiten hun schuld een achterstand oplopen, daarvoor moeten betalen. Ik ken  studenten die niet werd ingeloot voor een vak dat ze nodig hadden voor hun master en daardoor een jaar vertraging opliepen. Het is mij ook overkomen, maar ik had het geluk dat ik dat met andere vakken kon oplossen. Of studenten die naar het buitenland willen. Sommigen zien nu af van studeren in het buitenland.”

Toen Daniëlle, die net als ruim tienduizend anderen meeloopt in het pixelprotest, een studiekeuze moest maken, koos ze voor Theaterwetenschappen in Amsterdam. “De voorlichting bleek misleidend en ik ben voor februari gestopt met die studie. Bij LAS kreeg ik een intakegesprek en het voordeel is wel dat je beter wordt voorgelicht. Je weet wat de studie te bieden heeft en wat ze van jou verwachten. Je kunt beter inschatten of de studie bij jouw interesses past. Een dergelijk gesprek kan studenten dus helpen een goede studiekeuze te maken zodat ze niet een jaar verliezen door een verkeerde keuze.”

Als ze klaar is met haar bachelor, hoopt ze een master te gaan doen in Zweden. “Er moet worden geloot, dus dat is nog spannend. Ik heb voor Zweden gekozen, omdat ze daar een master aanbieden die ik graag wil doen en het onderwijs van hoog niveau is. Maar ook omdat studeren daar voor alle EU-inwoners gratis is. En dat laatste vind ik echt heel sympathiek.”

GK

Tags: demonstratie