De achterblijvers: Dick Boetekees

Het is zomer. De Utrechtse studenten zijn na de laatste tentamens massaal weggetrokken uit De Uithof en de binnenstad, en ook veel medewerkers maken zich op voor een welverdiende vakantie. Maar sommigen blijven doorwerken in vaak nagenoeg uitgestorven universiteitsgebouwen. DUB zoekt elke week één van deze “achterblijvers” op.

Datum: 05-08-2010

Naam: Dick Boetekees

Functie: Stafmedewerker Security, Facilitair Service Centrum

Als het buiten heerlijk zomers weer is, zit u dan te balen dat u binnen aan het werk bent?

“Nee. Ik weet dan dat het lekker weer is als ik aan het eind van de dag naar huis ga en dan kan ik er alsnog van genieten. Ik werk hier al sinds 1992 en ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk, of het nou goed of slecht weer is. Thuis ben ik veel buiten: ik fiets en ik fotografeer. Ik kom dus wel aan mijn plezier.”

Hoe ziet een werkdag tijdens de zomerperiode er voor u uit?

“Dat verschilt per dag. Twee keer in de week ga ik voor aanvang van de werkdag even sporten bij Olympos en dat is een prima begin van de dag.  Omdat ik een kantoorbaan heb, ben ik veel bezig met administratief werk. In de zomer ben ik vooral druk met het maken van de begroting en de financiële afronding van het derde kwartaal. We hebben een aardig grote organisatie dus daar ben ik wel even mee bezig.”

Is de sfeer op het kantoor anders in de zomer?

“Het is veel rustiger. De helft van de collega’s is er niet en de helft van de universiteit is er ook niet. Dat merk je. De universiteitsgebouwen gaan eerder dicht of worden helemaal gesloten tijdens de zomer. Dan zijn er minder mensen nodig.”

Maar is de kans op insluipers niet juist groter nu het zo rustig is?

“Jawel. De surveillanceronde wordt ook niet minder intensief. We hebben een vaste responseenheid met een minimum aantal mensen. Die kunnen dus ook niet allemaal tegelijk op vakantie. Maar als je kijkt naar de statistieken, zie je geen piek in het aantal diefstallen in de zomer. Het aantal diefstallen over het hele jaar neemt juist af ten opzichte van vorig jaar. “

Is het saai om op de universiteit te werken als zo veel medewerkers en studenten op vakantie zijn?

“Ik heb een kantoorbaan dus ik merk daar weinig van. De medewerkers van de buitendienst hebben het wel rustiger. Er zijn minder klussen en minder oproepen. Maar het is drukker met onderhoudswerkzaamheden. De Uithof is in de zomer één grote verbouwingstoestand. Dan moeten er extra controlerondes worden gelopen en extra brandwachten worden geleverd tijdens gevaarlijke werkzaamheden. Straks begint de UIT en dan leeft het weer helemaal in De Uithof en zijn er overal leuke activiteiten. Dat is altijd een mooi moment. Het is dus niet saaier maar wel relaxter. Dat is de reden waarom ik in de zomer doorwerk. Daar komt ook nog eens bij dat je dan niet met de massa op vakantie hoeft.”

Gaat u zelf nog op vakantie?

“Ik heb mijn vakantie al gehad. In maart heb ik een rondreis gemaakt door Panama en Costa Rica. Toen we terugkwamen, hebben we gelijk de volgende vakantie geboekt. Dan heb je tijdens je werk iets om naar uit te kijken. We gaan in september naar Griekenland en volgend jaar naar Kenia en Tanzania. Ik ben niet iemand van de strandvakanties. Ik maak liever een rondreis, zodat je veel kan zien en ik veel kan fotograferen. Uitrusten doe ik wel als ik weer terug ben.”

Casper Wolfert