De Uithof stemde GroenLinks en D66

Bijna de helft van de stemmen die afgelopen week werden uitgebracht in het stembureau in het Van Unnikgebouw gingen naar GroenLinks en D66. De partij van Femke Halsema deed het net nog iets beter dan die van Alexander Pechtold.

Zeer veel studenten en medewerkers hadden klaarblijkelijk hun stemkaart meegenomen naar de universiteit. De opkomst in stembureau 171 in het Van Unnik was liefst 225 procent, hoger dan in welk ander regulier stembureau in Utrecht dan ook. Meer dan 2000 stemmen werden hier uitgebracht. Dit blijkt uit de publicatie Verkiezingen Tweede Kamer 2010 van de gemeente Utrecht, waarin de uitslag per Utrechts stembureau is weergegeven.

GroenLinks eiste 25.1 procent van de stemmen op in het Van Unnikgebouw, D66 23.8 procent. Ook de PvdA deed het met 17.7 procent goed. De landelijke winnaar VVD kreeg slechts de steun van 13.3 procent van de stemmers. De PVV blijkt onder studenten en medewerkers van de UU weinig geliefd. Niet meer dan enkele tientallen stemmen gingen naar Wilders.

In het stembureau aan de Padualaan waar –zo mag worden aangenomen- meer hogeschoolstudenten stemden was D66 de grote winnaar met 24.3 procent van de stemmen. Op enige afstand volgde GroenLinks met 19.5 procent, net voor de PvdA. Cohen en Rutten kregen aan de Padualaan verhoudingsgewijs net iets meer stemmen dan in het Van Unnik. De opkomst aan de Padualaan was 113.4 procent.

XB