De UU-toppers: Bestuurskunde, Sociologie en Aardwetenschappen

Over de gehele linie scoort Utrecht zeer goed in de jaarlijkse Elsevier-ranking. Uitschieters zijn Bestuurskunde, Sociologie en Aardwetenschappen.

Hoe scoort mijn opleiding? Jaarlijks wacht hoger onderwijsland vol spanning op de rankings in de Elsevier Hoger Onderwijsspecial. Een korte rondgang laat zien dat Utrecht tevreden mag zijn: vrijwel bij elke opleiding staat Utrecht aan kop of in de subtop.

De Elsevier-rankings zijn samengesteld uit cijfers die studenten en docenten geven aan opleidingen. Voor het studentenoordeel gebruikt Elsevier de Nationale Studentenenquête, voor het docentenoordeel zijn 2500 hoogleraren en universitair docenten ondervraagd door Elsevier. In totaal zijn 55 bachelor- en 63 masteropleidingen aan de universiteit gewogen.

De opleidingen zijn op thema gerangschikt. We zullen de Utrechtse scores per thema even uitlichten:

Economie en recht
De Utrechtse opleiding Rechtsgeleerdheid staat op nummer twee bij de docenten met 18 procent van de stemmen, vooral vanwege het goede onderwijsprogramma in Utrecht. Maar omdat Tilburg beter scoort op gebied van publicaties en Tilburgse studenten een positiever oordeel hebben, staat Tilburg op de hoogste plek.

Economie is een minder sterke tak van de UU. Bij de docenten eindigt Utrecht op plek 7, bij de studenten op de vijfde positie.

Gezondheid
Volgens docenten is de opleiding Biomedische Wetenschappen in Utrecht met afstand de beste. 31 procent van de ondervraagde hoogleraren kiest de Utrechtse opleiding. In alle categorieën (bachelor, master, docenten, publicaties) staat Utrecht op één. Ook studenten zijn te spreken over de opleiding, hoewel Wageningen en Leiden een hogere studentenscore krijgen.

Bij de docenten vindt 19 procent Geneeskunde het beste in Utrecht, 23 procent vindt de opleiding beter in Rotterdam. Genoemd worden de goede bacheloropleiding en de publicaties. Bij studenten is Utrecht gemiddeld populair. Vergeleken met de andere studentensteden zijn ze te spreken over het stage-aanbod, minder te spreken zijn ze over onderwijs in onderzoeks- en schrijfvaardigheden.

De Utrechtse opleiding Farmacie, die dit jaar zoveel eerstejaars heeft verwelkomd, staat in relatief hoog aanzien bij docenten. 28 procent van hen vindt Utrecht de beste, alleen Leiden krijgt meer stemmen. Bij de studenten staat Utrecht ook op plek twee.

Bij de waardering van studenten springt er uit dat het aantal werkplekken laag is (iets waar de UU belooft aan te werken). Wel zijn de studenten vergeleken met de andere universiteiten te spreken over de snelheid waarmee ze in Utrecht een cijfer krijgen voor tentamens.

Gedrag en maatschappij
Bestuurskunde is het best in Utrecht. Maar liefst 41 procent van de hoogleraren en universitair docenten in het hele land vindt de kwaliteit van onderwijs en onderzoek top, en de opleiding heeft ook nog eens de meest tevreden studenten. De docenten krijgen een uitmuntende beoordeling, ze zijn heel goed bereikbaar en erg bekwaam volgens de studenten.

Ook Sociologie wordt in alle categorieën excellent beoordeeld. Zowel docenten als studenten zijn zeer positief over de opleiding.

Bij Psychologie staat de UvA aan kop in de docentenranking, en deelt Utrecht de tweede plaats met Leiden. Bij de studenten eindigt Utrecht in de subtop, het aantal werkplekken is een minpunt, maar organisatorisch zit de opleiding prima in elkaar.

Verder goede beoordelingen voor Sociale Geografie en Planologie (de beste volgens docenten, plek twee bij studenten) en Pedagogische Wetenschappen (plek twee bij docenten en nummer één bij studenten)

Natuur en Techniek
De Utrechtse geo’s mogen trots zijn op de opleiding Aardwetenschappen, die door zowel studenten als docenten als top gezien wordt.

Ook mooie plekken voor Utrecht bij Scheikunde, Biologie, Informatica, Natuur- en Sterrenkunde, Scheikunde en Wiskunde. Zowel bij de docenten als de studenten zitten deze Utrechtse opleidingen stevig in de (sub)top.

Taal en cultuur
Ondervraagde hoogleraren en universitair docenten zijn laaiend enthousiast over Geschiedenis in Utrecht. Onderwijs, docenten en onderzoek zijn top. Studenten geven de opleiding echter maar een gemiddeld cijfer. Ook Kunstgeschiedenis en Nederlandse Taal- en Cultuur zijn in de ogen van docenten nummer één in Utrecht, bij de studenten scoren deze opleidingen gemiddeld tot goed.

University colleges
Bij de university colleges doet Utrecht het erg goed. UCU krijgt zeer hoge cijfers van de studenten. Hier wordt niet geklaagd over een gebrek aan werkplekken. Integendeel, in deze categorie geven studenten gemiddeld een 7,9. Ook op vrijwel alle andere terreinen zijn de studenten positief.