Deense UU'ers: ‘Ze hebben mijn vlag vertrapt’

Je zal maar een Deen in Nederland zijn dit weekend... DUB maakt een ronde langs de Denen die voor de Universiteit Utrecht werken.

De in Denemarken geboren universitair docente Christina Jeppesen wil best een paar vragen beantwoorden. Maar, waarschuwt ze vooraf per mail: “Ik heb niets met voetbal”.

Niks met voetbal? Ga je dan wel kijken zaterdag?
“Ja, natuurlijk. Ik moet ook wel, want ik heb drie kinderen die willen kijken.”

Voor wie ga je juichen?
“Denemarken, zeker weten. Maar ik ben de enige in huis, mijn Nederlandse man en de kinderen zijn voor Nederland. Ze zeggen allemaal dat de Denen gaan verliezen. Dat zal wel, ik heb er geen verstand van.”

Kan je één Deense speler noemen?
“Nee, geen enkele. O ja, toch wel. Bendtner, zo heet die toch? Hij speelt ergens in Engeland. Die ken ik omdat hij vaak met schandaaltjes in de Deense pers komt. Zijn vriendin is model.”

Waar was je in 1992, toen de Denen Europees Kampioen werden?
“Met vrienden in Kopenhagen. Het was een enorme chaos, alles stond vast. Het was een prachtig volksfeest.”

Word je de laatste dagen als Deense gepest door collega’s en studenten?
“Ik heb nog niks gehoord. Maar ik geef vrijdag (vandaag) les aan masterstudenten Privaatrecht, dus misschien dat er dan opmerkingen gemaakt worden.”

Caroline Olesen, onderzoeksassistente bij Gedragsbiologie, hoopt  dat het Nederlandse voetbalpubliek wat vriendelijker is dan twee jaar geleden, toen Nederland en Denemarken elkaar troffen op het WK.

Wat is er twee jaar geleden gebeurd?
“Een groepje Oranjefans heeft onze Deense vlag afgepakt, en ging er op staan. Ik was met een aantal Denen in De Winkel van Sinkel. De sfeer was verre van vriendelijk.”

Ai, klinkt als een niet zo prettige ervaring. Durf je dit jaar nog wel de deur uit?
“Ja hoor, maar ik neem geen vlag meer mee. We gaan nu ook met een grotere groep Denen kijken. Er is een Facebook-groep van Denen die in Amsterdam en omstreken woont. Zij gaan de wedstrijd op een groot scherm ergens buiten in Haarlem kijken. Ik hoop dat de Oranjefans daar wat rustiger zijn.”

Je woont in Nederland. Kan je niet gewoon fan van Oranje zijn?
“Ik ben wel voor Denemarken, maar minder fanatiek dan eerst. Ik woon hier nu drie jaar. Eerst als masterstudent en nu als onderzoeksassistent, dus ik ben een beetje verscheurd tussen twee landen.”

Wie is je favoriete Deense speler?
“Speel Jon Dahl Tomasson nog? Nee? O, dan kies ik voor Daniel Agger, die is ook goed. De belangrijkste speler is Nicklas Bendtner, maar door zijn persoonlijkheid ben ik niet zo’n fan van hem.”