Dekoor komt thuis met gouden en zilveren plakken

Studentenkoor Dekoor Close-Harmony uit Utrecht heeft tijdens de World Choir Games in China drie mooie prijzen in de wacht gesleept. In de categorie Jazz sleepten de Utrechters de eerste plaats in de wacht, in de categorieën Gospel en Pop de tweede plaats.

Het close harmony koor is vorige week zondag naar China afgereisd om onder meer mee te doen aan de Olympische Spelen voor amateurkoren in de stad Shaoxing. Het koor dat werd begeleid door zijn eigen combo heeft het afgelopen weekend verschillende keren moeten optreden. Op zaterdag werd er gezongen in de categorieën Jazz en Gospel en zondag moest het koor aan de bak in de categorie Pop. Maandag werd de uitslag bekend gemaakt.

Op hun weblog schrijft een koorlid over de eerste keer dat hun naam als winnend koor werd genoemd: “And the winner, in the category jazz is ….From the Netherlands Dekoor Close-Harmony. Gekte… Begeleid door camera’s banen we ons een weg naar het podium waar iedereen zichzelf even helemaal verliest. Met een gouden diploma, een beker en een medaille zien we het rood, wit, blauw omhoog gaan terwijl we erg hard en veeel te snel het Wilhelmus staan mee te brullen. Eén van onze begeleiders Michael Chinchen rent met ons mee het podium op en deelt in de gekte. Bekomen van het eerste succes wachten we daarna op de andere twee uitslagen in de pop en gospel categorie. Uiteindelijk blijkt dat we hier op de tweede plek eindigen: ook lang niet slecht.”

’s Avonds heeft het koor nog opgetreden tijdens het kampioensconcert waar alle winnaars nog een keer het podium mochten betreden. Het concert werd bovendien live uitgezonden op televisie.

Het 25-jarige Dekoor dat onder leiding staat van dirigent Christoph Mac-Carty is inmiddels wel gewend aan het binnenhalen van prijzen. Naast verschillende prestigieuze prijzen voor amateurkoren, wonnen ze in 2007 Korenslag van de EO. Het koor heeft verschillende cd’s gemaakt en maakt deel uit van het Koördinered Orgaan Studenten Muziekgezelschappen Utrecht (Kosmu) wat weer onderdeel is van de Universiteit Utrecht.

GK