Derde onderzoek naar fraude Stapel

Na Tilburg en Amsterdam heeft ook de Rijksuniversiteit Groningen een commissie ingesteld die het werk van de frauderende sociaal-psycholoog Diederik Stapel gaat controleren.

Hoogleraar Stapel werd twee weken geleden ontslagen door de Universiteit van Tilburg toen bleek dat hij onderzoeksdata verzon. Een commissie onder leiding van voormalig KNAW-president Pim Levelt brengt de omvang van de fraude in kaart.

De Universiteit van Amsterdam, waar Stapel in 1997 promoveerde, benoemde vorige week een eigen onderzoekscommissie. En gisteren werd bekend dat een derde commissie Stapels gangen bij de Rijksuniversiteit Groningen nagaat. Hij was daar tussen 2000 en 2006 hoogleraar. Deze Groningse commissie staat onder leiding van emeritus-hoogleraar Ed Noort, voorzitter van de Commissie wetenschappelijke integriteit van de RUG.

Zowel de Groningse als de Amsterdamse commissie rapporteert aan de Tilburgse commissie.