Dikke dierendag in De Uithof

Op maandag 4 oktober opent de faculteit Diergeneeskunde de poorten voor te dikke huisdieren en hun eigenaren. In de ‘Dierendag Obesitaspoli’ in De Uithof kunnen huisdierbezitters die dag gratis terecht voor een gezondheidsadvies voor hun te dikke huisgenoten

Zo’n veertig procent van de Nederlandse huisdieren kampt met overgewicht, meestal doordat ze verwend worden door hun baasjes. Een schoteltje melk of een stukje kaas is voor dieren al snel het equivalent van vierenhalve hamburger, meldt de universiteit.

Dikke huisdieren vertonen op den duur dezelfde gebreken als te zware mensen: pijnlijke gewrichten, een ontregelde stofwisseling of zelfs suikerziekte. Om dat te voorkomen worden de beestjes op dierendag gewogen en getest. De eigenaar verlaat de kliniek met een voedingsadvies voor zijn viervoeter. Als de baasjes zich daaraan houden, zullen de meeste dieren het voor hun berekende streefgewicht halen.

“Wij willen eigenaren graag bewust maken van de gezondheidsrisico’s die overgewicht met zich meebrengt voor hun dier", zegt Ronald Jan Corbee, voedingsdeskundige van de Klinek voor Gezelschapsdieren. "De dieren worden gewogen en er wordt een conditiescore gemaakt. We bepalen het streefgewicht en berekenen wat het ideale energiegebruik van het dier is. Daarna krijgt de eigenaar een voedingsadvies. Na het bezoek ligt er nog een leuke attentie voor de dieren klaar”.

EH