Domtoren speelt muziek Hucbald

Hoog in de Domtoren mochten vijf studenten van studievereniging Hucbald dinsdag 24 mei de trommel steken in het carillon. Met als gevolg dat het verenigingslied van de muziekwetenschappers de komende maanden op het halve uur te horen zal zijn in de stad.

Hucbald bestaat zeventig jaar en viert dat deze week met tal van activiteiten. Het  hoogtepunt is wel dat de studenten een uitnodiging kregen om zelf het motet in de Dom te installeren. Voorzitter Tijsjoris Groot. “We hadden de stoute schoenen aangetrokken en een mailtje naar de beiaardier gestuurd of we één keer ons motet mochten laten horen. Tot onze grote verrassing kon dat en mochten we het zelf insteken.”

Een hele klus, zo bleek. Je moest de bestaande pinnen insteken in een grote ijzeren rol. “Uiterst leerzaam. Bij muziekwetenschappen zijn we vooral bezig met muziek op schrift, nu konden we met eigen ogen zien waar de muziek vandaan komt.”

Het is de tweede keer dat studenten zelf een melodie insteken. Eerder viel het Utrechtsch Studenten Corps deze eer te beurt. Normaal mogen alleen leden van de Klokkenspel Vereniging dit doen.

Het muziekstuk werd gecomponeerd door Nancy van der Elst, oprichtster van de vereniging, op tekst van de schrijfster Helène Nolthenius. De vereniging is in 1941 opgericht. In de oorlog kwamen de studenten in het geheim bij elkaar en zongen samen oude muziek: gregoriaans en polyfonie uit de renaissance. Het motet was dan altijd de begintune.

Sander1 by rhodan

Beiaardier Arie Abbenes (foto) zal zaterdag om 12.00 uur tijdens zijn reguliere concert ook nog twee composities van Nancy van der Elst op het carillon laten horen. Groot: “Dat valt precies tijdens onze alumnidag die we houden in het Academiegebouw. Dus dat komt prachtig uit.”