Drie Iraniërs geweigerd voor atoomstudie

Drie Iraniërs wilden een masteropleiding doen waarmee ze wellicht kennis konden verwerven voor het maken van een atoombom. Maar ze kregen geen toestemming, meldt staatssecretaris Zijlstra.

Iran mag geen atoombom ontwikkelen, vinden de Verenigde Naties. In december 2006 namen zij daarom een resolutie aan: alle landen moeten voorkomen dat Iraanse onderdanen erachter komen hoe atoombommen gebouwd worden.

Na deze resolutie maakte Nederland een eigen richtlijn. Als studenten met een Iraanse achtergrond bepaalde technische of natuurwetenschappelijke masteropleidingen willen volgen, dan moeten ze eerst een ontheffing aanvragen bij het ministerie van OCW. Drie mensen van Iraanse afkomst zouden daarvoor zijn afgewezen, schrijft staatssecretaris Zijlstra aan de Tweede Kamer.

“Ik weet er niets van”, zegt Benham Taebi van het actiecomité Iraanse Studenten. “Ik wist niet dat er mensen zo’n verzoek hebben ingediend, en al helemaal niet dat hun verzoek is afgewezen.”

Taebi en twee anderen verzetten zich tegen de ‘verdachtmaking’ van studenten van Iraanse komaf. “We hebben wel de staat voor de rechter gedaagd, maar we hebben zelf geen verzoek tot ontheffing ingediend.”

Het is de vraag of de Nederlandse richtlijn standhoudt bij de rechter. Tot twee keer toe hebben Taebi en zijn medestanders gelijk gekregen bij de rechter: de richtlijn zou discriminerend en stigmatiserend zijn. De Staat is naar de Hoge Raad gestapt. Die doet waarschijnlijk eind dit jaar uitspraak.

De rechtbank heeft de richtlijn vernietigd, maar daar trekt het ministerie zich weinig van aan. Volgens OCW is de uitspraak alleen voor de drie klagers vernietigd en zouden zij nu elke masteropleiding mogen volgen die ze willen, ook als die over atoomfysica gaat. Voor anderen zou de richtlijn echter nog steeds gelden.

Die interpretatie vinden de Iraanse Studenten kwalijk. Ze willen dat de regeling geheel vernietigd wordt en voor niemand meer opgaat. “Stel er is een park in Amsterdam waar Joden niet inmogen”, zegt hun advocaat Jelle Klaas van advocatenkantoor Fischer, “en drie Joden winnen een rechtszaak daarover. Zouden dan alleen die drie klagers toegang mogen krijgen tot dat park? Moeten andere Joden dan eerst een rechtszaak aanspannen voordat ze ook mee mogen? Zo is het ook met deze richtlijn. Die brandmerkt alle Iraniërs tot potentiële spionnen en dat mag gewoon niet.”