Drift 25, de nieuwe parel aan de UU-kroon

Drift 25 is een plaatje en doet denken aan het pand aan Drift 23 dat in 2007 werd opgeleverd. Er zijn 90 studieplekken en 15 onderwijszaaltjes in het monumentale pand. Neutrale kleuren, veel licht, een overkapte binnenplaats tussen het voor- en achterhuis en een bijzonder ingerichte zolder. “Mijn favoriete plek”, zegt projectmanager Eric Brink over de ruimte onder de hanenbalken die is voorzien van individuele studieplekken met bijzondere leren stoelen en laptopaansluitingen.

Het pand is alleen te betreden via de UB. “Alle panden aan de Drift zijn nu alleen nog via de ingang van de UB aan de Drift of de ingang aan de Wittevrouwenstraat te bereiken. Van daaruit kom je in de achtertuin die weer toegang biedt tot de andere panden aan De Drift. Het idee is dat er dan een groter campusgevoel ontstaat.”

Aan het parkeren van de fiets aan de bruggen en hekken van De Drift moet ook een einde komen. Hulpdiensten hadden last van de drukte op de gracht. “We hebben de studenten ook opgeroepen hun fiets niet meer aan de Drift te parkeren. Voor medewerkers en studenten is er een tijdelijke fietsenstalling op de binnenplaats ingericht. Daar kunnen nu zo’n 300 fietsen worden gestald. De fietsenkelder onder de binnenplaats gaat pas open als het werk aan de UB helemaal klaar is.” Volgens de planning moet dat in de zomer van 2012 zijn.

De verbouwing van Drift 25 was voorzien in het grote huisvestingsplan van de binnenstad dat dateert uit 2004. Een ambitieus plan dat voorziet in de clustering van de binnenstadsfaculteiten Geesteswetenschappen en Rebo en het delen van studenten- en onderwijsvoorzieningen door de twee.

Ook zou er volgens een nieuwe filosofie worden verbouwd. Hierover zei de toenmalige projectleider van de binnenstadverbouwing Jos van Galen in het Ublad in september 2007: “De binnenstadspanden zijn misschien duur, maar doordat er door de renovaties kwalitatief goede panden ontstaan die jarenlang meekunnen, zijn ze de kosten waard. Het verschil is misschien dat we nu meer integer met de historie van de panden omgaan en iets maken dat over 40 jaar nog steeds mooi wordt gevonden.”

De foto's zijn gemaakt door Hans van Leeuwen.