Dronken jongens vallen krakers lastig

Een groep dronken jongens is afgelopen nacht het kraakpand in De Uithof binnen gedrongen. Ze forceerden een deur, sloegen ruiten in, spoten een gas rond en hebben met brandslangen gangen onder water gezet. Toen de krakers riepen dat de politie was gebeld, verlieten ze het pand. De krakers gaan vanmiddag aangifte doen.

“Het was niet de eerste keer dat het onrustig was”, zegt kraker Judith die vermoedt dat het om studenten gaat. “Maandagnacht is er rottend vlees voor de deur gelegd en naar binnen gegooid. Dinsdagnacht heeft iemand de banden van een auto hier voor de deur laten leeglopen. Woensdagnacht was het rustig en vannacht werden we rond half vijf wakker van een groepje extreem dronken studenten.”

De jongeren, zo bevestigt ook de politie, hebben vernielingen aangebracht en met een spray gespoten waarvan nog onderzocht wordt of het pepperspray was. “Het sloeg wel heel erg op mijn keel”, zegt Judith. Op weg naar het kraakpand hield de politie twee dronken jongens staande. Hun gegevens werden genoteerd maar het gesprek verliep vrij moeizaam waardoor het de politie niet duidelijk werd of zij betrokken waren bij de inval. Dat wordt nog uitgezocht, zegt een politiewoordvoerder.

Judith is zwaar teleurgesteld over  de reactie van de dronken jongens. “Wij kunnen het ons heel goed voorstellen dat niet iedereen het met onze kraakactie eens is. Wij zijn bereid om met iedereen in discussie te gaan. We vertellen dan waarom we kraken, geven rondleidingen en zeggen welke plannen we hebben met het pand. En dan nog mag je het met ons oneens zijn. Ik vind het heel triest dat er op deze manier gereageerd wordt en dat we daarvoor de politie moeten bellen.”

GK