DUB kàn onmisbaar worden

De redactie van DUB moet hard gaan werken aan de naamsbekendheid van de nieuwe site. En ze zal vooral ook veel content moeten leveren die voor studenten gemakkelijk is te ‘consumeren’. Dat blijkt uit een Nijmeegs masteronderzoek dat in opdracht van DUB is gedaan.

In opdracht van de redactie van DUB deden de masterstudenten bedrijfsjournalistiek Sven Lamers en Roel van Oirschot van de Radboud Universiteit Nijmegen de afgelopen tijd onderzoek naar de vragen, verwachtingen en behoeften van studenten bij DUB. De redactie wil de uitkomsten gebruiken om de inhoud en mogelijkheden van de nieuwe website te optimaliseren.

Een stevige promotiecampagne rondom de lancering is noodzakelijk, concluderen de studenten. Via onder meer een universiteitsbrede mailing en een persbericht hoopt de redactie deels aan die eis te zijn tegemoet gekomen. Daarnaast zal DUB een rss-feed aanbieden en een link proberen te veroveren op de UU-stie en de facultaire sites.

Belangrijk doel van DUB is het stimuleren van het debat en participatie van studenten aan de site. Ook dat zal nog een flinke klus worden, aldus de Nijmeegse studenten. Uit hun onderzoek blijkt dat studenten op internet vooral willen consumeren; participeren en produceren zijn minder gevraagde activiteiten. De redactie zal actief naar participatie moeten zoeken. Dit kan bijvoorbeeld via georganiseerde debatten op de site of het instellen van een vast discussiepanel. Polariserende artikelen zijn ook een manier om debat te stimuleren, ontdekten de masterstudenten.

Studenten treffen op de site graag nieuws aan, maar ook ‘entertainment’ en een soort ‘marktplaats’ (voor in- en verkoop van studieboeken bijvoorbeeld, of voor kameradvertenties). Qua onderwerpen denken zij vooral aan wetenschap, onderwijs en studentenleven — minder aan studentenpolitiek. Daarbij wordt een ‘weging’ belangrijk gevonden, bijvoorbeeld via een rubriek: ‘Meest gelezen…’,  omdat studenten geholpen willen worden met een snelle navigatie door de site.

Voor hun sociale netwerken denken de studenten DUB niet te zullen gebruiken; daar hebben ze al andere middelen voor.