DUBstagram: Kerstsfeer met Youtube-haardvuur

Communicatiemedewerkster Evelyne Hermans bezocht de kerstmarkt van de Universitaire Bestuursdienst en de Faculteit Bètawetenschappen. Ze maakte een foto van de 'kerstsfeer'.

Instagram handle: @eefhermans

Wie ben je en wat doe je?
"Ik ben Evelyne Hermans en ik werk als communicatiemedewerker bij de Faculteit Bètawetenschappen. Ik produceer de facultaire nieuwsbrieven, schrijf teksten en interviews voor het intranet en beheer de social media kanalen. Naast mijn werk op de UU ben ik freelance tekstschrijver en geef ik schrijf- en blogtrainingen aan professionals. Hoewel ik pas geleden ook een groep van twintig 6 vwo'ers voor me had die meedoen aan een profielwerkstukwedstrijd van Life Sciences. Ze wilden leren hoe ze op een leuke manier over hun studiereis naar Singapore kunnen bloggen."

Waar is deze foto genomen en wat heb je precies gefotografeerd?
"De foto is genomen op de stel-zelf-je-kerstpakket-samen kerstmarkt van de UU. Die vond plaats in het Ruppertgebouw. Bij de ingang kreeg je een enveloppe met bonnen die elk 5 muntjes waard zijn en waarmee je bij verschillende kraampjes allerlei producten kon kopen. De hal van het Ruppertgebouw is echter niet de meest sfeervolle plek voor zo’n markt. Daarom moest ik erg lachen om deze poging tot gezelligheid; een YouTube-haardvuur pontificaal bovenop een stapel transportkoffers."

Wat vond je van de kerstmarkt?
"Ik vind het idee van zo’n markt persoonlijk erg goed. Je gaat naar huis met spullen die je zelf hebt uitgezocht, in plaats van met een doos vol crackers en dipsausjes die je in de kast zet en vervolgens niet opeet. Ik heb een nieuwe hoofdtelefoon en een hele rits speciaalbiertjes gescoord. Maar de meningen over het concept zijn blijkbaar verdeeld, want bij één van de kraampjes hoorde ik ook iemand mopperen: 'Kijk, een plank van olijvenhout. Kost 90 muntjes. Een godsvermogen voor een stuk hout.' Kostelijk. Zelf werd ik bij de poffertjeskraam bruut weggestuurd toen ik nog een tweede portie wilde."

Wat voor foto’s post je graag op Instagram, en wat voor accounts volg je zelf? Heb je leuke tips voor de DUB-lezers?
"Ik post echt van alles op Instagram. Van mooie natuurplaatjes en interessante gebouwen tot foto’s van mijn kinderen en grappige quotes. Ik probeer wel altijd om er een leuke tekst onder te zetten. Ook maak ik veel gebruik van de filters en ben ik een fan van Tilt Shift, waarmee je een deel van je foto onscherp maakt. Een vriendin van me, @enigszins, is een ‘urbexer’ wat een afkorting is van Urban Exploring. Ze post foto’s van verlaten gebouwen, die ik prachtig vind. Verder kijk ik altijd ademloos naar de plaatjes van @tristanlavender. Hij weet hele gewone situaties op een bijzondere manier in beeld te brengen. Maar ik kan ook erg lachen om @Ludwik_Guinea_Pig. Dat zijn geposeerde foto’s van een kale cavia. Tot slot @GLP_Utrecht, omdat Utrecht inderdaad een Great Little Place is om te wonen."