DUBstagram: Daretobegrey

Zo’n dertig mensen waren net als Sandrine bereid om op de Stadshuisbrug te poseren tijdens de lancering van #Daretobegrey, een campagne van Utrechtse studenten waarin zij de de nuance zoeken in maatschappelijke discussies zoals het vluchtelingendebat.

Sandrine, die niet herkenbaar in beeld wilde, vertelt op Instagram dat ze gevluchte jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud begeleidt gedurende de eerste drie maanden in Nederland. Ze zegt: “Ze hebben ontzettend veel meegemaakt, dus het is ontzettend mooi om te zien dat ze zoveel veerkracht bezitten, zichzelf kunnen herpakken en durven nadenken over hun toekomst hier. Ik geloof stellig dat als je tijd en energie in deze jongeren steekt, je iets terugkrijgt waar de samenleving van profiteert.”

Ilse Schuurmans, één van de studenten van #Daretobegrey, vertelt dat tijdens de lancering van de campagne op 25 maart ze voorbijgangers vroegen op de foto te gaan om die vervolgens op Instagram te posten. Sandrine was daar één van.

Nu de Instagramactie loopt, de filmpjes van bekende Nederlanders op YouTube staan is het tijd voor de volgende fase, zegt Ilse. “Volgende week gaan we eenzelfde actie als op de Stadhuisbrug doen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Den Bosch en Tilburg.”

Afhankelijk van de respons op social media zitten er wellicht nog andere acties aan te komen. “Sommige mensen die we hadden benaderd voor een YouTube-filmpje wilden wel meewerken maar niet via een filmpje. Ze wilden op een andere manier uiting geven aan hun grijze mening. Daar zijn we nu een manier voor aan het bedenken.”

Ook krijgt de groep studenten via Facebook vragen van mensen of niet ook andere onderwerpen zich lenen voor het onder de aandacht brengen van grijze meningen: “Het Oekraïne-referendum en gehandicapten bijvoorbeeld. Of we dat moeten doen weten we niet, maar blijkbaar is er wel behoefte aan meer grijze meningen.”