Duizenden aanmeldingen voor 21 januari

Op Facebook is het aantal aanmeldingen voor de landelijke studentendemonstratie opgelopen tot bijna 7400. Nog eens zesduizend mensen zeggen ‘misschien aanwezig’ te zijn.

Op verzoek van de politie begint de demonstratie een half uur eerder: om 13.00 uur in plaats van half twee. “We willen niet dat het al gaat schemeren terwijl de manifestatie aan het uitlopen is”, legt een woordvoerder van de Haagse politie uit. “Dat maakt de handhaving moeilijker.”

Naar schatting komen er tussen de zeven en vijftienduizend studenten naar het Malieveld. Maar de actievoerders spannen zich in om dat aantal te overtreffen. Ze vragen allerlei verenigingen om steun en hopen dat iedereen zoveel mogelijk vrienden meeneemt. Ze zijn blij met de collegevrije dagen aan verschillende universiteiten zoals aan de Universiteit Utrecht.

“Dit zou wel eens het grootste studentenprotest kunnen worden sinds 1988”, aldus Sander Breur van de LSVb. De studenten herinneren eraan dat meer dan 258.000 mensen de petitie minimaalnominaal hebben ondertekend. Aan draagvlak ontbreekt het hen niet, willen ze maar zeggen.

Er zijn ook oproepen buiten de organisatie om. Zo wil een groep studenten in een stoet naar het Malieveld toelopen vanaf station Den Haag Hollands Spoor.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: demonstratie | lsvb