Eén joker voor gehandicapte student

Chronisch zieke en gehandicapte studenten krijgen een extra uitloopjaar. Die joker mogen ze één keer inzetten: in hun bachelor- of in hun masteropleiding. Verder moeten ze in hetzelfde tempo studeren als anderen.

Hij wil rekening houden met gehandicapte of zieke studenten, schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra in antwoord op kamervragen van de PvdA. Ze mogen straks maximaal drie jaar vertraging oplopen voordat ze drieduizend euro extra collegegeld moeten betalen.

Andere studenten mogen maar twee jaar uitlopen: één jaar in de bacheloropleiding en één jaar in de masteropleiding. Daarna moeten ze drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen.

Maar dat extra jaar mogen de gehandicapte en zieke studenten niet uitsmeren over hun bachelor- en masteropleiding. Het ministerie rekent namelijk in hele jaren. Wie wegens ziekte in de bacheloropleiding extra vertraging oploopt, mag zich in de masterfase niet meer laten hinderen.

Met de inperking van de studieduur wil Zijlstra een “meer ambitieuze studiecultuur” teweegbrengen, vooral in de bachelorfase. “Er is nu te veel sprake van een klimaat van vrijblijvendheid”, vindt hij.

Bovendien zijn langstudeerders volgens hem te duur. Niet alleen kosten ze energie van docenten, maar het duurt ook langer voordat ze een baan vinden en inkomstenbelasting gaan betalen.

Hoger Onderwijs Persbureau