Een hostel als kamervervanger

Het hostel lijkt wel een gewone woonkamer

Roos van Tongeren leeft een week zonder kamer in Utrecht. De vierde dakloze nacht slaapt ze op een grote slaapzaal in een goedkoop hostel. Een aanrader?

Roos van Tongeren vroeg zich af hoe het zou zijn om als Utrechtse student geen kamer te hebben. Ze probeert vijf nachten een alternatief te vinden zonder Utrecht te verlaten. De eerste nacht van @RoosDakloos vond ze via couchsurfing een plekje, de tweede nacht werd ze met een vriend uit de UBB gezet en de derde nacht testte ze de gastvrijheid van de IBB. Afgelopen nacht sliep ze in het goedkoopste hostel van de stad tussen de dronken zwervers. (zap meteen door naar de video waarin ook te zien is hoe duur of goedkoop een hostel voor thuiswonende studenten is)

Dag 4

Tussen 5 en 8 zijn de eenzaamste uurtjes, omdat iedereen dan aan het reizen of eten is. Ik vermaak mezelf door rare filmpjes in De Uithof te maken. Ik word per ongeluk weer na sluitingstijd uit de universiteit gezet: via de bibliotheek kun je zo de universiteit inlopen en zo had ik niet gehoord dat ze gingen sluiten. Oeps!

Nacht 4

20:38
Vanavond slaap ik in een hostel in het centrum van de stad. De goedkoopste kamer, die je met 13 anderen moet delen, kost 16 euro. Ik hou dus 4 euro over voor het avondeten. Gelukkig hebben ze hier een keuken en kun je dus zelf wat klaarmaken.

22:25
In de foyer ontmoet ik twee Finse meiden die toevallig hetzelfde hebben gestudeerd als ik. Ze zijn heel aardig en ik blijf een poos met ze kletsen.

23:34
De meiden moeten morgen vliegen, dus we gaan op tijd naar bed. Op mijn slaapzaal blijken acht mannen te liggen. Op het eerste gezicht lijken het allemaal oudere mannen die naar bier stinken. Ik voel me niet echt op mijn gemak, dus ik hou mijn spijkerbroek aan en doe mijn portemonnee in m'n broekzak. De andere waardevolle spullen zitten in een kluisje beneden. Mijn mobiel ligt naast mijn kussen, net als een dik boek. Als iemand mij met een vinger aanraakt, kan ik hem daarmee slaan.

00:34
Bij elke beweging van mijn onderbuurman schudt het bed heen en weer, ik ga maar op een leeg bed liggen.

00:45
Wat kunnen mannen toch hard snurken!

01:15
Eindelijk val ik in slaap en droom over de muizen in de bibliotheek.

08:46
’s Ochtends blijkt dat mijn angst van ’s nachts nergens op sloeg: juist de twee studenten uit Engeland stonken naar bier en zweet en de rest van de mannen ligt onschuldig in een diepe slaap.

Conclusie:
Een hostel is een goed alternatief, omdat je midden in de stad zit en het niet eens heel duur is. Minpuntje is dat je weinig privacy hebt op de goedkope kamers. In tegenstelling tot couchsurfen ben je wel vrij om de deur uit te gaan wanneer je wilt en je hoeft niet constant aardig te zijn tegen iemand. Daarentegen gaat het hostel wel om 2 uur ’s nachts dicht en kun je er daarna echt niet meer in.