Eerder langstudeerboete voor ‘schakelmaster’

Studenten die al tijdens hun schakelprogramma als masterstudent stonden ingeschreven, lopen eerder tegen de langstudeerboete aan. Staatssecretaris Zijlstra wil voor hen geen uitzondering maken.

Eigenlijk moeten schakelprogramma’s tussen hbo en universiteit binnen een bacheloropleiding vallen, schrijft Zijlstra in antwoord op vragen van de PvdA. Dat heeft zijn ministerie in 2007 met de universiteiten  afgesproken.

Een aantal instellingen, waaronder in elk geval de Vrije Universiteit, is van die afspraak afgeweken. Daardoor moeten sommige studenten sneller de langstudeerboete van ruim 3000 euro betalen. Ze hebben hun ‘uitloopjaar’ namelijk al verbruikt.

Zijlstra beseft dat dit “vervelend” voor hen is, maar sust dat deze groep studenten waarschijnlijk klein zal zijn. Wie ‘nominaal’ studeert heeft nergens last van en langstudeerders hoeven dit studiejaar nog geen hoog collegegeld te betalen. Pas vanaf september 2012 betalen vertraagde studenten het met ruim 3000 euro verhoogde tarief, aldus Zijlstra.

De bewindsman heeft de betreffende instellingen gevraagd in kaart te brengen hoe groot de getroffen groep studenten is en met hen te bekijken “hoe zij op een verantwoorde wijze kunnen afstuderen”.  Hij is niet bereid een eenmalige uitzondering op de langstudeerboete te maken.

Universiteit Utrecht
Om welke instellingen het precies gaat, blijkt niet uit de brief. De VU heeft inmiddels haar pre-masters weer ondergebracht in de bachelorfase.

Bij de Universiteit Utrecht worden alle pre-masterstudenten ingedeeld bij een bacheloropleiding. Dat was, zegt jurist Anton van den Hoeven, ook afgesproken met het ministerie van OCW. Logisch ook, legt hij uit: "Een pre-master voldoet nog niet aan de ingangseisen van een master."

Een uitzondering op de regel zijn de studenten die de master Fysiotherapiewetenschap willen gaan doen.  Van den Hoeven:

Daar is geen bacheloropleiding van, deze studenten sluiten een onderwijscontract af met de universiteit. Dat betekent ook dat zij geen recht hebben op studiefinanciering. Meestal is dat geen probleem, want het gaat hier om deeltijdstudenten die de studie naast hun werk doen.