Eerste paal voor transferium De Uithof

Begin 2013 moet er tegenover Olympos een knots van een parkeergarage staan, tevens eindpunt van de bus en tram, een fietsenstalling en winkeltjes. Helemaal opvallend is de 30 meter hoge klimmuur voor de studenten alpen vereniging USAC. Vertegenwoordigers van de gemeente, de universiteit, het UMCU en de hogeschool mochten maandag 29 augustus symbolisch de eerste paal slaan.

De voormalige voetbalvelden bij Olympos zijn nu het decor van een bouwterrein. Voor de gelegenheid waaien op het terrein de vlaggen van alle deelnemende partijen. In de verte staat een file op de A27. Juist hier, tegen de snelweg aan, moet een parkeergarage komen met plek voor 2000 auto’s. Geen donker gebouw, maar een opvallend architectonisch hoogstandje met een patio en volop levendigheid. Hier kunnen mensen hun auto neerzetten en per bus of tram(vanaf 2018) naar de stad reizen. Het grootste deel van het transferium is echter bedoeld voor medewerkers van het academisch ziekenhuis, de universiteit, de hogeschool en bedrijven op het Utrecht Science Park. Die kunnen hier hun auto kwijt en dan met openbaar vervoer of (huur)fiets naar hun werkplek gaan. Voor studenten zullen geen aparte tarieven gelden, die worden beschouwd als ‘bezoekers’.

“In het begin was er wel aarzeling of we mee zouden moeten werken aan een parkeergarage”, vertelde Herman Bol, bestuurslid van het UMCU namens de partijen van het Utrecht Science Park. “Het is immers niet onze core-business. Maar de behoefte aan parkeerruimte groeit en voor ons was het duidelijk dat het nodig is om hier in te stappen.”

De kosten van het gebouw zijn 30 miljoen euro, waarvan de gemeente een kwart betaalt, inclusief het eindstation van de tram kunnen de kosten oplopen tot 50 miljoen euro.

Om het gezamenlijke van het project accent te geven, mochten ze samen de eerste paal slaan. In grote laarzen, witte werkmantels en met een helm op luisterden ze naar de instructie van de bouwmeester: een, twee drie… trekken.

Klimmuur

Bijzonder aan het transferium is de klimmuur aan de zijkant van het gebouw. De studenten van de Utrechtsche Studenten Alpen Club (USAC) moeten het nu nog doen met een tien meter hoge proefmuur in KidZcity. Maar vanaf 2013 kan de vereniging gebruik maken van een dertig meter hoog alternatief, een van de hoogste klimmuren van Nederland. “Wij hebben een paar jaar geleden de stoute schoenen aangetrokken en het plan aan de sportraad voorgelegd. Uiteindelijk was het de universiteit die bereid was de financiering op zich te nemen.”, zegt oud bestuurslid en initiatiefnemer Thomas Ravensteyn. “Voor onze vereniging van 400 studenten is dit een uitkomst. We kunnen nu bij het sportcentrum trainen.”

Abseilen

Om het bijzondere van de klimmuur te accentueren, staat er deze maandag ook een 10 meter hoge klimmuur. Eerst mogen de student abseilen om de bestuurders hun helm te brengen, daarna is het vrij voor de aanwezigen om onder begeleiding van de studentinstructeurs zelf eens hogerop te komen.

Skateboard

Niet alleen de klimmers wilden het transferium gebruiken. Bol liet weten dat ook skateboarders een vergelijkbaar verzoek hadden gedaan. Na enige overweging is daar maar van afgezien. “Een skateboadbaan bij een parkeergarage leek ons geen gelukkige combinatie. De auto’s moeten heel blijven.”