Elsemieke Laarman: 'Ik denk aan een master in het buitenland'

Je bent actief geweest in je studievereniging en hebt toch netjes in vier jaar je bachelor gehaald. Nu wacht de master, maar eerst doe je nog een jaar Universiteitsraad. Dit voorjaar werd zoveel inzet nog toegejuicht, nog geen half jaar later ben je een langstudeerder en krijg je drieduizend euro boete.

Vijfdejaars studente Elsemieke Laarman is een van de talloze Utrechtse studenten die nu al weten dat zij het slachtoffer zullen worden van de omstreden langstudeerdersmaatregel van het kabinet-Rutte. “En dat terwijl ik echt geen gekke dingen heb gedaan. Ik heb Taal- en Cultuurstudies (TCF) gestudeerd en ben daarnaast alleen actief geweest in verschillende commissies van studievereniging Alias.

“Nu kun je wel zeggen: had dat dan niet gedaan, maar de staf moedigt dat bij ons juist aan omdat iedere student bij TCF een eigen studiepad volgt. Je komt elkaar dus relatief weinig tegen en Alias is daarom heel belangrijk voor de onderlinge binding. Maar ondanks dat ik in mijn vierde jaar voorzitter was van Stichting OER, heb ik in dat jaar toch mijn scriptie geschreven, stage gelopen, en zo mijn bachelor gehaald.

Bedankt voor de eer

"Toen ik mij dit voorjaar kandidaat stelde voor de fractie-VUUR in de Universiteitsraad, was er nog niets aan de hand, maar nu blijkt dus opeens dat dit raadsjaar mij drieduizend euro gaat kosten, omdat ik op zijn vroegst in mijn zesde jaar kan afstuderen. Als ik dat in maart had geweten, had ik bedankt voor de eer en was ik meteen aan mijn master begonnen, en dat geldt voor meer U-raadsleden. Het zou misschien anders zijn als leden van de Universiteitsraad zich een jaar konden uitschrijven, maar dat staat de wet niet toe.

“Als de langstudeerdermaatregel doorgaat, wordt het dus vrijwel zeker een ramp voor de medezeggenschap. Een jaartje in een commissie, ach, dat zullen veel studenten nog wel blijven doen, dat kost je hooguit een paar maanden. Maar een heel jaar verliezen voor de U-raad? Dat doe je straks niet meer, dat risico is gewoon te groot.

Antwerpen

“Of ik overweeg om te stoppen met mijn werk in de U-raad? Geen sprake van. Maar ik ga me nu wel serieus oriënteren op een master buiten Nederland. Ik was van plan om hier in Utrecht de master Kunstbeleid en -managament te gaan doen, maar in Antwerpen hebben ze een vergelijkbare master, die kwalitatief heel goed is en bovendien maar vijfhonderd euro collegegeld kost. In Duitsland en Scandinavië is studeren zelfs helemaal gratis.

"Het zou natuurlijk van de gekke zijn als ik, alleen omdat ik nu actief ben in de medezeggenschap, voor mijn master naar het buitenland zou moeten uitwijken. Maar als het parlement er geen stokje voor steekt, dan zie ik het er nog van komen ook. Heel triest.”

EH

Meer over langstudeerders in ons dossier.