EUR stelt hoge eisen aan eerstejaars

Vanaf 1 september 2012 moeten eerstejaars aan de Erasmus Universiteit Rotterdam al hun punten (60 ects) binnenslepen. Wie daar in één jaar niet in slaagt, moet wegwezen. Dit past in een serie ingrijpende maatregelen van het Rotterdamse College van Bestuur (CvB) om de rendementen te verhogen.

De Erasmus Universiteit gaat de vrijheid van studenten aan banden leggen. Naast de harde knip die op het eerste jaar volgt, wordt het onderwijs kleinschaliger, het aantal herkansingsmogelijkheden teruggedrongen, en krijgen studenten de mogelijkheid om onvoldoendes te compenseren. Dat laatste betekent dat je je eerste jaar kunt halen met een onvoldoende voor statistiek, zolang je gemiddelde maar hoog genoeg is.

Het CvB komt met het pakket onderwijskundige vernieuwingen omdat de Erasmus Universiteit al jaren kampt met een enorme uitval. Slechts 47 procent van de studenten heeft na vier jaar een diploma, terwijl de rendementen in Utrecht en Maastricht ver boven de 60 procent liggen.

“Studenten hebben de neiging om uit te stellen”, zegt rector magnificus Henk Schmidt, de belangrijkste motor achter de plannen. “Dat is menselijk, maar in veel gevallen herkansen ze zichzelf zo uit het curriculum.”

Schmidt, die een achtergrond in de onderwijspsychologie heeft, kent de verwijten. De universiteit zou te schools worden, de normen te laag. Maar onderzoek, ook aan de eigen universiteit, bewijst het tegendeel, zegt hij. Aan de Erasmus School of Economics bijvoorbeeld, haalde ongeveer 20 procent het eerste jaar in één keer. Nu, na beperking van het aantal herkansingen en het invoeren van een compensatieregeling, is dat verdubbeld. “En de kwaliteit blijft hetzelfde.”

Erasmus Magazine

Lees hele artikel