Farmaciestudente beklaagt zich over Studiepunt

De ondoorzichtige werkwijze van het Studiepunt zorgt ervoor dat farmaciestudenten een groot risico lopen op studievertraging. Die klacht heeft studente Lynda de Vries neergelegd bij de klachtencoördinator van het departement. Meer dan 130 studenten hebben inmiddels een online petitie van De Vries ondertekend.

Vooral de wijze waarop het Studiepunt de plaatsing van studenten voor mastervakken aangepakt, is De Vries een doorn in het oog. “Als student moet je echt minimaal drie maanden van te voren aangeven welk vak je wilt gaan volgen, en dan is het nog niet zeker of dat ook werkelijk gaat lukken.”

De Vries beschrijft een traject waarin studenten hun voorkeursvakken opgeven maar zich vervolgens genoodzaakt zien herhaaldelijk het Studiepunt te bezoeken om zich ervan te verzekeren dat ze daadwerkelijk op een lijst geplaatst zijn. ‘En dat is nog steeds geen garantie dat je het vak kunt doen. Een week voor aanvang kun je zomaar te horen krijgen dat het feest niet doorgaat.”

Volgens De Vries is onduidelijk welke criteria worden gebruikt om studenten al dan niet toe te laten tot een vak. “Het risico op studievertraging wordt hierdoor op een onrechtvaardige wijze vergroot. Studenten kunnen hun studie niet plannen en met het nieuwe kabinetsbeleid gaat ze dat straks ook nog geld kosten.”

Met de online petitie probeert De Vries steun te verwerven voor haar strijd. “In feite gaat dit al jaren zo. Studenten durven alleen hun mond niet open te doen omdat ze afhankelijk zijn van de medewerkers van het Studiepunt bij de plaatsing voor volgende vakken.”

De klachtencoördinator hoogleraar Gert Folkerts buigt zich woensdag over de klacht van De Vries. Het departement Farmaceutische Wetenschappen wil eerst de bevindingen van Folkerts afwachten, voordat ze inhoudelijk ingaan op de aanmerkingen van De Vries.

XB