Felle studentenprotesten in Londen

Vijftigduizend studenten en docenten hebben woensdag in Londen geprotesteerd tegen de regeringsplannen om de collegegelden te verhogen. Bij het hoofdkwartier van de Conservatieve Partij liep het uit de hand.

Zo’n tweehonderd demonstranten gingen het gebouw binnen, klommen op het dak en gooiden er ramen in, schrijft de Britse krant The Guardian. The National Union of Students, de Britse studentenvakbond, heeft het geweld veroordeeld.

Eerder op de dag had Liberaal-Democraat en vicepremier Nick Clegg zijn plannen verdedigd in het Lagerhuis. Als het aan het de Britse regering ligt, wordt het collegegeld vanaf 2012 verdubbeld en in sommige gevallen verdrievoudigd, naar bedragen tussen de zeven- en tienduizend euro.

Daarnaast wil de Britse regering veertig procent bezuinigen op het onderwijsbudget van de Britse universiteiten. Naar verwachting zullen de geesteswetenschappen het zwaarst worden getroffen. Bèta- en techniekstudies en geneeskunde worden ontzien.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: protest