'Feuten is fictie'

Trailer Feuten HD.mov

De BNN-serie Feuten heeft de wereld van studentenverenigingen vol in het nieuws gebracht. De corporale verenigingen worden door alle media gebeld voor commentaar op de serie. De Landelijke Kamer van Verenigingen heeft voor alle duidelijkheid maar een persbericht de deur uit gedaan.

Feuten is een serie over de fictieve corporale studentenvereniging HSC Mercurius. De eerste afleveringen gaan over de kennismakingstijd. De eerstejaars - de feuten – moeten allerlei ontberingen doorstaan om een groepsgevoel te creëren. Alle clichés worden uit de kast gehaald en aangedikt, zegt Jeroen Thijs, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

De LKvV die 46 studentengezelligheidsverenigingen in 13 steden vertegenwoordigt, voelde zich geroepen een persbericht te versturen met haar mening over de serie. “We willen benadrukken dat de serie fictief is en totaal geen recht doet aan de werkelijkheid. In het verleden zijn er helaas wel incidenten geweest, maar daar is nu echt geen sprake meer van. Maar natuurlijk snappen we ook dat er van een goed verlopen kennismakingstijd geen leuke serie is te maken.”

Spookverhalen

In het persbericht schrijft de LKvV: ‘Zoals verwacht werden alle stereotypen en spookverhalen uit de kast getrokken om deze persiflage vorm te geven. Het verdere verloop van de serie is nog niet bekend, maar uit de reeds gelanceerde beelden en informatie blijkt het centrale thema een uit de hand gelopen introductieperiode te zijn, zelfs met het overlijden van een student als gevolg. Gelukkig blijkt de realiteit voor duizenden studenten die jaarlijks lid worden van een studentenvereniging heel anders te zijn. Een deel van de verenigingen heeft zelfs geen introductieperiode en de introductieperiodes die wel plaatsvinden zijn niet allemaal even intensief.’

Daarnaast benadrukt Jeroen nog dat de introductieperiode in nauw overleg met universiteiten, HBO-instellingen en de LKvV goed georganiseerd worden. "Van mishandeling, vernedering of aanranding is nooit sprake en er is in werkelijkheid bijzonder veel aandacht voor medische begeleiding, slaap, hygiëne en de persoonlijke grenzen van de nieuwe studenten."

De eerste aflevering werd maandagavond door 361.000 mensen bekeken. Volgende week naar aanleiding van aflevering twee heeft DUB een gesprek met onder andere de rector van het het Utrechtsch Studenten Corps Duco van Lanschot.

GK