Fraude? Hogeschool oordeelt te snel

Een studente van de Haagse Hogeschool van wie vermoed werd dat ze haar tentamen niet zelf had gemaakt, is te snel van fraude beschuldigd. De examencommissie had een handschriftkundige moeten raadplegen.

De studente aan de academie voor management en human resources haalde voor een tentamen Engels een uitzonderlijk hoog cijfer. Haar docent kreeg argwaan en vergeleek het handschrift met eerdere toetsen van de studente. Volgens hem verschilden ze. Ook de examencommissie oordeelde dat er sprake moest zijn van fraude en de studente mocht geen tentamens meer doen voor Engels.

Maar de studente ontkent en zegt dat ze bijlessen heeft gevolgd om beter te presteren. Ze stapte naar het College van beroep voor het hoger onderwijs omdat ze vindt dat de examencommissie onzorgvuldig heeft gehandeld.

De rechter gaf (pdf) haar gelijk: de hogeschool heeft onvoldoende aangetoond dat er sprake is van fraude. De examencommissie is volgens hem niet deskundig op het gebied van handschriftvergelijking en heeft niet duidelijk gemaakt hoe de handschriften precies met elkaar vergeleken zijn. Omdat tijdens het tentamen geen onregelmatigheden zijn geconstateerd door de surveillanten en de studente gewoon aanwezig was, kan niet bewezen worden dat ze heeft gefraudeerd.